עמוד:157

פלא טבע מדריך למורה׀ 157 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים מַלְאוּ צִנְצֶנֶת אַחַת בְּמַיִם וְאַחַת בְּחֹמֶץ, הַכְנִיסוּ בֵּיצָה לְכָל צִנְצֶנֶת כְּמוֹ בַּתְמוּנָה . הַשְׁאִירוּ אוֹתָן בַּכִּתָה . 4 . תוֹצָאָה לְאַחַר שָׁבוּעַ הוֹצִיאוּ אֶת הַבֵּיצִים, שִׁטְפוּ אוֹתָן וְתָאֲרוּ מָה קָרָה לַקְלִפּוֹת שֶׁלָהֶן . קְלִפַּת בֵּיצָה בְּצִנְצֶנֶת מַיִם : קְלִפַּת בֵּיצָה בְּצִנְצֶנֶת חֹמֶץ : ג . בְּעִקְבוֹת הַנִסוּי, מָה אֶפְשָׁר לְהַגִיד לְיֶלֶד שֶׁלֹא רוֹצֶה לְצַחְצֵחַ שִׁנַיִם ? לָמָה חָשׁוּב לְצַחְצֵחַ שִׁנַיִם ? ד . בַּמַשְׁקָאוֹת הַתוֹסְסִים וְהַמְתוּקִים שֶׁאָנוּ שׁוֹתִים יֵשׁ חֻמְצוֹת וְסֻכָּר . הַאִם גַם הֵם מַשְׁפִּיעִים עַל הַשִׁנַיִם ? חִזְרוּ עַל הַנִסוּי בַּבַּיִת עִם מַשְׁקָאוֹת שׁוֹנִים, צַלְמוּ וְשִׁלְחוּ לַמוֹרה . 5 . מַסְקָנָה הַשְׁלִימוּ : א . מֵהַנִסוּי אֶפְשָׁר לְהַסִיק שֶׁמַיִם עַל קְלִפַּת הַבֵּיצָה . מַשְׁפִּיעִים | לא מַשְׁפִּיעִים ב . מֵהַנִסוּי אֶפְשָׁר לְהַסִיק שֶׁחֹמֶץ עַל קְלִפַּת הַבֵּיצָה . מַשְׁפִּיעַ | לא מַשְׁפִּיעַ צִנְצֶנֶת מַיִם צִנְצֶנֶת חֹמֶץ עִם בֵּיצָה עִם בֵּיצָה ח וֹקְרִי ם בִּפְעֻלָה מְחַכִּי ם שָׁבוּעַ 59 פעילות 5 אחרי הפעילות חוזרים ומדברים על הדמיון בין השן לבין קליפת הביצה ( הן עשויות מחומר דומה ) , ועל הדמיון בין החומץ שהשתמשנו בו לבין החומצה שהחיידקים מפרישים . חשוב שהילדים יפנימו שהפעולה שעשתה החומצה על הביצה היא אותה הפעולה שהיא עושה על השיניים שלנו, רק לאט יותר . פעילות 6 חשוב ליצור קשר וחיבור בין הניסוי והמסקנות לבין חשיבות צחצוח השיניים . מסכמים ואומרים שכמו שקליפת הביצה נהרסה מהחומצה כך גם השיניים שלנו יכולות להיהרס אם לא נקפיד לצחצח שיניים ולהסיר את שאריות המזון מבין השיניים . פעילות 7 מסבירים שכדי לשמור על שיניים בריאות לא מספיק רק לצחצח ולהסיר שאריות מזון, אלא חשוב גם להימנע מאכילת ממתקים ומשתיית משקאות ממותקים ומוגזים . אם בכל זאת אוכלים ממתקים, עדיף לעשות זאת בכמות קטנה ולפני ארוחה אמיתית ( האוכל יאזן את החומציות בפה ) . רצוי לעודד שיתוף פעולה עם ההורים ולשלוח להורים צילום של העמוד עם המשימה . הערות לעצמי להביא לשיעור הבא חוט צמר, מברשת שיניים, חוט דנטלי, משחת שיניים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר