עמוד:11

חוקרים בפעולה 9 . מחקרים מראים כי יכולתם של ילדים צעירים לחשוב בצורה מדעית גדולה הרבה יותר מכפי שהניחו בעבר המדור "חוקרים בפעולה" מציג פעילויות הקשורות בעריכת התנסויות מדעיות שמתחילות בשאלת מחקר הנוגעת לנושא הנלמד . המורים מנחים את הילדים לנסח השערה, לתכנן ולערוך ניסוי או התנסות מדעית קצרה, לרשום את הנתונים בטבלת מעקב, לנתח את הממצאים ולהסיק מסקנה . נרחיב מעט על תופעות והשערות : כאשר אנו נתקלים בתופעה לא מוכרת אנחנו יכולים לשער מה ההסבר לתופעה זו . אנחנו יכולים להסביר מדוע אנחנו משערים כך מפני שההשערה נשענת על ניסיון חיים, תצפיות או מידע מוקדם . בניסויים ובהתנסויות בחוברות, הילדים מתבקשים לשער ו"לחזות" את התוצאה, רצוי "להתעקש" על קבלת הסבר להשערה . ההסבר לא צריך להיות מדויק, מרשים או הגיוני בצורה יוצאת דופן, אלא המטרה היא להראות לילדים שהשערה אינה ניחוש וההסבר לא יכול להיות "כי ככה בא לי . . . " ההסבר צריך להישען על ניסיון חיים או ידע . מומלץ לשאול שאלות מנחות שיסייעו לילדים לפענח בעצמם את הסיבה להשערה שלהם . ההתנסויות המדעיות במדור זה מוצעות במתכונת של "ניסוי מודרך" . הן יכולות לפתח את החשיבה המדעית של הילדים ולאתגר אותם לשאול שאלות חדשות ולערוך ניסויים חדשים . הספרות המחקרית מראה כי עידוד וטיפוח של שאילת שאלות בקרב ילדים מפתחים את יכולות החשיבה מסדר 10 . גבוה ומגבירים את המוטיבציה ללמידה 9 . . Brown, J . D . , Brown, A . L . , & Cocking, R . ( Eds . ) ( 2000 ) . How People Learn : Brain, Mind, Experience, and School . National Academy Press 10 . פרידמן, פ' וספקטור - לוי, א' ( 2019 ) . כאשר שואלים וחוקרים מגיעים לעולמות נפלאים, עלון דע - גן, ,12 30 - 39 . לַחְקֹר אֶת הַמַקוֹר כָּל עוֹף מוֹצֵא אֶת הַמָזוֹן שֶׁלוֹ בַּסְבִיבָה שֶׁבָּה הוּא חַי . יֵשׁ עוֹפוֹת שֶׁמוֹצְאִים אֶת הַמָזוֹן שֶׁלָהֶם בַּיַבַָּשָׁה, וַאֲחֵרִים – בַּמַיִם . הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַקוֹרִים שֶׁל הַחוֹפָמִי וְשֶׁל הַבְּרֵכִיָה . לְכָל אֶחָד מֵהֶם מַקוֹר בְּצוּרָה שׁוֹנָה . 1 . שְׁאֵלָה הַאִם יֵשׁ הַתְאָמָה בֵּין צוּרַת הַמַקוֹר לְבֵין הַסְבִיבָה שֶׁהָעוֹף מוֹצֵא בָּה אֶת מְזוֹנוֹ ? אֲדָמָה מַיִם 2 . הַשְׁעָרָה הִתְבּוֹנְנוּ בָּאִיוּר וְשַׁעֲרוּ הֵיכָן כָּל עוֹף מוֹצֵא אֶת מְזוֹנוֹ . מִתְחוּ קַו בֵּין הָעוֹף לַסְבִיבָה הַמַתְאִימָה לוֹ . הַסְבִּירוּ . חוֹפָמִי בְּרֵכִיָה חֲתִיכוֹת מְלָפְפוֹן קַשִׁית קְצָרָה מְקֻפֶּלֶת ( מְדַמָה ( מְדַמוֹת אֶת הַמָזוֹן ) כּוֹס חַד - פַּעֲמִית חֲתוּכָה ( מְדַמָה מַקוֹר דַק וְחַד שֶׁל חוֹפָמִי ) מַקוֹר רָחָב וְשָׁטוּחַ שֶׁל בְּרֵכִיָה ) 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים נְבַצֵעַ נִסוּי הַמְדַמֶה אֶת הַמַקוֹרִים וְאֶת סְבִיבוֹת הַחַיִים . א . הָכִינוּ אֶת הַצִיוּד וְהַחוֹמָרִים : 8 ב . שִׂימוּ כַּמָה חֲתִיכוֹת מְלָפְפוֹן בַּתַבְנִית עִם הָאֲדָמָה וְאִסְפוּ מָזוֹן בְּ - 20 שְׁנִיוֹת ! שִׂימוּ לֵב : אִסְפוּ מָזוֹן בִּלְבַד וְלֹא אֲדָמָה . ג . שִׂימוּ כַּמָה חֲתִיכוֹת מְלָפְפוֹן בַּתַבְנִית עִם הַמַיִם וְאִסְפוּ מָזוֹן בְּ - 20 שְׁנִיוֹת ! הִשְׁתַמְשׁוּ בַּקַשִׁית . הִשְׁתַמְשׁוּ בַּקַשִׁית . הִשְׁתַמְשׁוּ בַּכּוֹס . הִשְׁתַמְשׁוּ בַּכּוֹס . תַבְנִית אָלוּמִינְיוּם גְדוֹלָה עִם תַבְנִית אָלוּמִינְיוּם גְדוֹלָה עִם אֲדָמָה ( מְדַמָה סְבִיבַת יַבָּשָׁה ) קַעֲרִית לְאִסוּף "מָזוֹן" מַיִם ( מְדַמָה סְבִיבַת אֲגַם ) ח וֹקְרִי ם בִּפְעֻלָה כַּמָה חֲתִיכוֹת מָזוֹן אֲסַפְתֶם ? כַּמָה חֲתִיכוֹת מָזוֹן אֲסַפְתֶם ? כַּמָה חֲתִיכוֹת מָזוֹן אֲסַפְתֶם ? כַּמָה חֲתִיכוֹת מָזוֹן אֲסַפְתֶם ? 9 פלא טבע מדריך למורה׀ 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר