עמוד:129

פלא טבע מדריך למורה׀ 129 2 5 . קִרְאוּ אֶת קִטְעֵי הַמֵידָע וְכִתְבוּ לְיָדָם אֶת הַמִסְפָּר שֶׁל הַתְמוּנָה הַמַתְאִימָה . הוּא חַי בַּיַבָּשָׁה, נוֹשֵׁם וְקוֹלֵט אֶת הַחַמְצָן הוּא חַי בַּיַבָּשָׁה שֶׁבָּאֲוִיר בְּעֶזְרַת רֵאוֹת . וְקוֹלֵט אֶת הַחַמְצָן שֶׁבָּאֲוִיר דֶרֶךְ פְּתָחִים בֶּעָלִים וּבַגִבְעוֹלִים . הוּא חַי בַּמַיִם וְקוֹלֵט אֶת הַחַמְצָן שֶׁבַּמַיִם בְּעֶזְרַת זִימִים . 1 הַחַמְצָן נִמְצָא בָּאֲוִיר וּבַמַיִם . יְצוּרִים קוֹלְטִים חַמְצָן מֵהַסְבִיבָה בִּדְרָכִים שׁוֹנוֹת . 3 31 פעילות 5 לפני הפעילות כשהחוברות סגורות, שואלים : למדנו איך אנחנו, בני האדם, קולטים חמצן . איך עושים זאת יצורים חיים אחרים כמו סוס, דג, צמחים ? האם גם להם יש ריאות כמו שיש לנו ? איך דג נושם בתוך המים ? האם גם במים יש חמצן ? מאפשרים לילדים להעלות השערות ולהסביר אותן . הרחבה למורה עיקרון ליבה : אחידות ושוני בעולם החי כל היצורים צורכים חמצן אבל צורת איבר הנשימה שונה מיצור ליצור . עיקרון ליבה : התאמת מבנה לתפקוד לכל יצור יש איבר נשימה שהמבנה שלו מותאם לתפקוד שלו, כלומר לקליטת חמצן מהסביבה שהוא חי בה . אנו נושמים אוויר, שהוא תערובת של גזים ( בעיקר חנקן, חמצן ופחמן דו - חמצני ) , מנצלים חלק מהחמצן שנמצא באוויר, ופולטים את שאר הגזים בתוספת פחמן דו - חמצני שיוצא מהתאים שלנו ( כתוצר לוואי של הנשימה התאית ) . אצל צמחים יש להבדיל בין תהליך הפוטוסינתזה ( תהליך יצירת סוכר מאור שמש, פחמן דו - חמצני ומים ) לבין תהליך הנשימה . בשני התהליכים מתרחש מעבר גזים דרך הפִּיוֹנִיוֹת : בפוטוסינתזה נכנס פחמן דו - חמצני ונפלט חמצן, ובנשימה נכנס חמצן ונפלט פחמן דו - חמצני . דגים נושמים באמצעות זימים . הזימים מורכבים מעלעלים דקיקים שבתוכם עוברים כלי דם . כאשר המים עוברים דרך הזימים, החמצן המומס במים נכנס לכלי הדם שבעלעלים . בו - בזמן הפחמן הדו - חמצני עובר מהדם אל המים . כמעט כל היצורים החיים משתמשים בחמצן, למעט קבוצות שונות של חד - תאיים וטפיל רב - תאי אחד ( ככל הידוע לנו היום ) . מסבירים שבאיור שבתוך העיגול רואים את האיבר בהגדלה . : במה דומים ובמה שונים שלושת היצורים החיים שבעמוד זה ? מנחים את הילדים לסמן במדגש צהוב את הסביבה שבה היצור חי, במדגש כתום את המילה חמצן, ובמדגש ורוד את שם איבר הנשימה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר