|
עמוד:117
פלא טבע מדריך למורה׀ 117 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מִח וּ ץ לַכִּתָה סִימָנֵי חַיִים בֶּחָצֵר 1 . צְאוּ לֶחָצֵר, הִסְתַכְּלוּ בְּשֶׁקֶט סְבִיבְכֶם . 2 . הַשְׁלִימוּ אֶת הַטַבְלָה : כִּתְבוּ אֵילוּ יְצוּרִים אַתֶם רוֹאִים, מָה הֵם עוֹשִׂים וּלְאֵיזֶה סִימַן חַיִים זֶה מַתְאִים . 3 . הַאִם נִתְקַלְתֶם בְּמַשֶׁהוּ שֶׁלֹא יְדַעְתֶם אִם הוּא יְצוּר חַי ? סַפְּרוּ מַהוּ וּמָה גָרַם לָכֶם לְהִתְלַבֵּט . סִימַן הַחַיִים הַמַתְאִיםמָה הוּא עוֹשֶׂה ? יְצוּר חַי תְזוּנָהמַאֲכִילָה גוֹזָלִים בַּקֵןיוֹנָה 19 פעילות 1 לפני הפעילות מסבירים לילדים את מטרת היציאה לחצר : אחרי שלמדנו על סימני החיים ( בעזרת תצפית על השבלול, תמונות, איורים וסרטונים ) , הגיע הזמן שנצא החוצה ונזהה את סימני החיים ביצורים חיים שבסביבה שלנו . פעילות 2 רעיונות לטבלה : נמלה – אוספת זרע = מזון . עורב – מנתר ואוסף שארית מזון מהפח = מזון . דרור – מצייץ = תקשורת . חתול – מיילל = תקשורת . בן אדם – רץ ומתנשף = נשימה . שיח היביסקוס – מלבלב ופורח = תזונה ותקשורת ( מייצר מזון לעצמו בעלים הירוקים ומושך חרקים באמצעות צבעי הפרחים ) . מאפשרים לילדים להמשיך את הטבלה גם בבית . מנחים אותם להתבונן סביב בדרך הביתה וגם בגינה הקרובה לבית . פעילות 3 מזמינים את הילדים לשתף בהתלבטות שהייתה להם כשנתקלו במשהו שלא ידעו אם הוא חי או דומם, ולהסביר כיצד החליטו . אפשר להביא דוגמה : כשרואים גולם של פרפר – איך קובעים אם הוא חי דומם ? ( צריך להמשיך לעקוב ולראות מה קורה לו במשך הזמן ) . שואלים : האם עלה, ענף או פרי שנשרו מהעץ הם חיים ? ומה לגבי זרעים ? גילוי וחקירה קוגניטיבי הערכהחוש - נועי מטרה להבין את הקשר בין התנהגות בעל החיים לבין סימני החיים באמצעות התבוננות בסביבה . עמ׳ בחוברת 19 הרחבה למורה חלקי הצמח – פירות, עלים וענפים – חיים כל עוד הם מחוברים לצמח השלם . מרגע שהם התנתקו מהצמח השלם כבר לא מתקיימים בהם תהליכים כמו נשימה והזנה ( קליטת חומרים, בנייה של חומרים והפקת אנרגיה ) . זרעים הם חיים הנמצאים בתרדמה . כאשר תנאי הסביבה מתאימים ( למשל כשיורד גשם ) , קצב הפעילות המטבולית ( חילוף החומרים ) בזרע יעלה והוא ינבוט . מזכירים שגם בעלי חיים כמו דוב ושבלול מצויים במצב של תרדמה בתנאי סביבה מסוימים .
|
|