|
עמוד:110
011׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם אֵיךְ הַשַׁבְּלוּל נָע מִמָקוֹם לְמָקוֹם ? בָּרֶגֶל שֶׁל הַשַׁבְּלוּל יֵשׁ הַרְבֵּה שְׁרִירִים קְטַנִים . הֵם מִתְכַּוְצִים וּמִתְרַפִּים וְכָךְ הַשַׁבְּלוּל מִתְקַדֵם . פַּס הָרִיר שֶׁהַשַׁבְּלוּל מַפְרִישׁ, מַרְטִיב וּמַחְלִיק לוֹ אֶת הַדֶרֶךְ וְעוֹזֵר לוֹ לְהִתְקַדֵם בְּלִי לְהִפָּגַע מִקוֹצִים וַאֲבָנִים . 1 . הַנִיחוּ אֶת הַשַׁבְּלוּל בִּכְלִי שָׁקוּף וְהָרִימוּ אֶת הַכְּלִי לַגֹבַה . הַבִּיטוּ בַּשַׁבְּלוּל וְתָאֲרוּ אֵיךְ הוּא מִתְקַדֵם . 2 . הַנִיחוּ אֶת הַשַׁבְּלוּל עַל בְּרִיסְטוֹל שָׁחֹר וּתְנוּ לוֹ לִזְחֹל . הַנִיחוּ מוּלוֹ מַקֵל אוֹ עִפָּרוֹן וְתָאֲרוּ אֵיךְ הַשַׁבְּלוּל עוֹבֵר אוֹתָם . הַחְזִיקוּ אֶת הַכְּלִי יָשָׁר, שֶׁלֹא אֶפֹּל ! 12 קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי הרחבה למורה תנועת השבלול מתאפשרת הודות לכיווץ ומתיחה של שרירי הרגל . תנועות אלה יוצרות גלים שנעים לאורך הרגל . בזמן התנועה השבלול מפריש ריר שמסייע לו לנוע ומגן על הרגל מפני פגיעה אפילו כשהוא נע על קוצים יבשים . הריר מאפשר לשבלול להיצמד למשטחים אופקיים ואנכיים ואפילו לנוע במהופך . פעילות 1 לפני הפעילות מסבירים שבעלי חיים נעים ממקום למקום וכך הם יכולים להשיג את מה שהם צריכים כדי להתקיים : מזון, מים, מסתור והגנה, בני זוג וכן הלאה . לבעלי חיים שונים יש סגנונות תנועה שונים . שואלים : איך אנחנו, בני האדם, נעים ממקום למקום ? מזמינים את הילדים לחקור איך השבלול מתקדם בעזרת תצפית . שואלים את הילדים מדוע כדאי להשתמש בכלי שקוף ולא אטום ( שאלה זו מאפשרת להיזכר ולהשתמש בידע קודם שנלמד בנושא שקיפות בחוברת "חומרים" ) . כשמתבוננים ברגל של השבלול אפשר להבחין בתנועה שמזכירה גלים . אפשר להביט בזהירות רבה מלמטה ולראות שהשבלול נצמד היטב למשטח ולא נופל . אפשר להזכיר את הריר הדביק . מטרה עמ׳ בחוברת ללמוד על דרך ההתקדמות של השבלול . 12 - 13 הצעה לפעילות נוספת משוחחים על דרכי ההתקדמות של בעלי חיים נוספים ומשחקים במשחק החיקויים : אומרים שם של בעל חיים וכל הילדים מחקים את התנועה האופיינית של בעל החיים ברחבי הכיתה : נחש, לטאה, עורב, דג, צפרדע, פיל וכו' . גילוי וחקירה הסבר
|
|