עמוד:173

פלא טבע מדריך למורה׀ 173 פרקי החוברת והשאלה המובילה תכנים : פעילויות הקשר לתוכנית הלימודיםמיומנויות מושגים ועקרונות מגוון דרכים ליצור קשר באילו דרכים בעלי החיים והצמחים יוצרים תקשורת עם הסביבה, ולשם מה ? 1 . מגוון דרכים ליצור קשר ( עמ' 18 - 19 ) 2 . מה "אומרים" היצורים ? ( עמ' 20 - 21 ) 3 . מה "אומר" הריח הזה ? ( עמ' 22 - 23 ) 4 . מה "אומרים" הצבעים ? ( עמ' 24 - 25 ) 5 . הזיקית - אלופת ההסוואה ( עמ' 26 ) 6 . צבעי אזהרה בטבע ( עמ' 27 - 28 ) 7 . מהטבע אל האדם ( עמ' 29 ) 8 . תקשורת בין צמחים לבעלי חיים ( עמ' 30 - 31 ) 9 . סיפורו של חוקר : אייל ברטוב ( עמ' 32 - 33 ) יצורים חיים יוצרים תקשורת כדי למלא צרכים שונים, למשל : השגת מזון, הגנה, התמצאות במרחב, רבייה . בעלי חיים יוצרים תקשורת עם בני מינם ועם מינים אחרים של בעלי חיים . בעלי החיים יוצרים תקשורת באמצעות קולות, צבעים, תנועות גוף וריחות . תהליך התקשורת מורכב ממסירת מידע, עיבוד ותגובה . 1 . הקשבה לזולת באופן פעיל ומכבד 2 . הבעת רגשות, תחושות ומחשבות 3 . הצגת רעיון בצורה בהירה ומשכנעת ( עמ' 19 ) 4 . חילוץ מידע מסרטון ( עמ' 20 - 21 ) 5 . חילוץ מידע מטקסט כתוב ( עמ' 22 - 23 ) 6 . הסקת מסקנות ( עמ' 22 - 23 ) 7 . חילוץ מידע מתמונה ( עמ' 24 - 25 ) 8 . התאמת טקסט כתוב לייצוג חזותי ( עמ' 27 ) 9 . חילוץ מידע מטקסט כתוב ( עמ' 30 - 31 ) תחום תוכן : מדעי החיים – ביולוגיה נושא מרכזי : מערכות ותהליכים ביצורים חיים נושא משנה : תפקודים של מערכות / תהליכים ביצורים חיים רעיונות והדגשים : מערכות תקשורת בגוף ( איברי חוש ומערכת העצבים ) אחראיות על קליטה של גירויים מהסביבה הפנימית והחיצונית ועל התגובה להם . ציוני דרך : תקשורת • תקשורת כאחד ממאפייני החיים . • חשיבות התקשורת בין בעלי חיים לבין סביבתם . • הגנה מטורפים ומפגעי מזג האוויר, השגת מזון, התמצאות . • אמצעים להעברת מידע בין בעלי חיים : צבעים, קולות, ריחות ותנועות גוף . תחום תוכן : מדעי החומר – כימיה, פיזיקה נושא מרכזי : חומרים נושא משנה : גופים, חומרים ותכונותיהם רעיונות והדגשים : • גוף מאופיין על פי החומר שממנו הוא עשוי, ועל פי צורתו, מסתו ונפחו . • חומרים מאופיינים על פי ההרכב, המקור, התכונות הכימיות והפיזיקליות . ציוני דרך : אפיון חומרים : כללי • חומרים מסוכנים • חומרי ניקוי, חומרי הדברה ותרופות ( לדוגמה : צריכת תרופה בניגוד להוראת רופא ) . • זיהוי חומרים מסוכנים בעזרת מידע מילולי ומידע חזותי ( סמלים ) הנלווה לחומרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר