עמוד:149

פלא טבע מדריך למורה׀ 149 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם הַשִׁנַיִם שֶׁלִי 1 . פִּתְחוּ אֶת הַפֶּה וְהַבִּיטוּ בַּמַרְאָה . הַשְׁווּ בֵּין מָה שֶׁאַתֶם רוֹאִים בְּתוֹךְ הַפֶּה וּבֵין הָאִיוּר . 2 . אֵיזֶה חֵלֶק שֶׁל הַשֵׁן אַתֶם רוֹאִים בְּתוֹךְ הַפֶּה ? סַמְנוּ אוֹתוֹ בָּאִיוּ ר בְּ ✔ . 3 . אֵיזֶה חֵלֶק שֶׁל הַשֵׁן אַתֶם לֹא רוֹאִים בַּפֶּה ? סַמְנוּ אוֹתוֹ בָּאִיוּר בְּ ✔ . כּוֹתֶרֶת הַשֵׁן שֹׁרֶשׁ הַשֵׁן לֶסֶת מִבְנֵה הַשֵׁן 1 . כַּמָה שִׁנֵי חָלָב נָשְׁרוּ לָכֶם ? 2 . כַּמָה שִׁנַיִם יֵשׁ לָכֶם בַּפֶּה ? 3 . הַאֲזִינוּ לַשִׁיר שִנִי . 4 . אֵיךְ אַתֶם מַרְגִישִׁים כְּשֶׁמִתְנַדְנֶדֶת לָכֶם שֵׁן ? 4 . הַדְבִּיקוּ כָּאן תְמוּנָה שֶׁלָכֶם מְחַיְכִים . 51 מבנה השן פעילות 1 לפני הפעילות מסבירים שהמבנה של השן כולל חלקים שאיננו יכולים לראות מכיוון שהלסת לא שקופה . כדי לעורר דיון על חלקים אלו אפשר לשאול למשל : איך השן נשארת בתוך הלסת ולא זזה ? מה מחזיק אותה בתוך העצם ? פעילות 3 אחרי הפעילות מביטים באיור ומראים לילדים את שני השורשים של השן . מספרים שיש שיניים עם שורש אחד בלבד ( למשל, החותכות והניבים ) , ויש שיניים עם שניים עד ארבעה שורשים ( השיניים הטוחנות ) . למה לדעתכם לשיניים הטוחנות יש יותר שורשים ? מכיוון שהן שיניים רחבות יותר ושטוחות יותר והן צריכות אחיזה יציבה בעצם כדי לתפקד באופן מיטבי . מטרה לקשר בין הנושא הנלמד למציאות באמצעות הכנת יומן שיניים אישי . עמ׳ בחוברת 51 גילוי וחקירה קוגניטיבי הסבר זגוגית השן שינן ( אמייל ) ( דנטין ) חניכיים עצם מוך השן ( מורכב מכלי דם ועצבים ) הרחבה למורה בתוך השן נמצא מוך השן המורכב מכלי דם ועצבים . המוך מזין את השן ובזכותו אנו חשים בכאב המסמן לנו שיש בעיה . חשוב מאוד לגשת לרופא השיניים כשחשים בכאב שיניים . בניגוד לכאב גרון, שיכול לחלוף מעצמו בזכות מערכת החיסון שלנו, כאב שיניים שמקורו בעששת לא חולף מעצמו . לגוף אין דרך לתקן עששת, ולכן ה"חור" רק ילך ויעמיק . בזמן "טיפול שורש" מוציאים את מוך השן והתחושה בשן נעלמת . כאשר יש דלקת בשן טוחנת בעלת מספר שורשים, ניתן לעיתים להוציא רק את השורש הנגוע ו"להציל" את שאר השורשים . כדי להימנע מחורים בשיניים רצוי לבקר אצל רופא שיניים בכל כמה חודשים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר