|
עמוד:17
15 . הווארד גרדנר, אינטליגנציות מרובות : התיאוריה הלכה למעשה, מאנגלית : אמיר צוקרמן, ירושלים : מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה, 1996 . מה למדנו ? המדור ״מה למדנו ? ״ המופיע בסוף כל חוברת, מאפשר לילדים לארגן ולהעריך את הידע שרכשו באמצעות מושגים ועקרונות מדעיים וטכנולוגיים . דגם זה הוא נדבך אחד בלבד בתהליכי הערכה מעצבים המהווים חלק מתפיסת הפיתוח . התוכן שפותח מכוון לגישת הערכה מקיפה ורב - ממדית המאפשרת להעריך קשת מגוונת של כישורים, ידע ומיומנויות, ומתמקדת בכישורים קוגניטיביים ורגשיים - ערכיים . פעילויות הלמידה הן בסיס לפיתוח חשיבה רפלקטיבית ומטה - קוגניטיבית המותאמת לגיל הילדים . פעילויות הלמידה מדגימות הבנה של מושגים ומיומנויות, מאפשרות להעריך את ההתקדמות של כל אחד 15 . בהמלצות מהילדים במגוון של כישורים, ותואמות את התפיסה של גרדנר לגבי אינטליגנציות מרובות הדידקטיות למורה ששולבו בחוברת יש התייחסות למגוון אפשרויות הערכה : בדיקת תוצרי למידה, דיון ושיח במליאה, ותצפיות על הילדים בעת בניית דגם, משחק, כתיבה ועוד . כתיבת חידה היא מיומנות שמשלבת חשיבה מסדר גבוה . כותב החידה צריך להסתמך על מידע שידוע לו ולנשאלים, להמציא שאלה קצרה שנשענת על המידע הזה, ולהסוות את התשובה כך שהנשאל יצטרך להתאמץ ולגלות אותה . גם הנשאלים צריכים לשלב כמה מיומנויות – לקשר בין המילים בחידה לבין הידע שצברו, ולהבין את הרמזים ששתולים בחידה ומכוונים אותם לפתרון . מָה לָמַדְנוּ ? 1 . קִרְאוּ אֶת קֶטַע הַמֵידָע וַעֲנוּ עַל הַשְׁאֵלוֹת . 2 . סַמְנוּ בַּקֶטַע שְׁלוֹשָׁה דְבָרִים שֶׁדְגֵי גוּפִּי צְרִיכִים כְּדֵי לִחְיוֹת . 3 . הַאִם בַּמַתָנָה שֶׁיָעֵל קִבְּלָה יֵשׁ אֶת כָּל מָה שֶׁדְגֵי הַגוּפִּי צְרִיכִים כְּדֵי לִחְיוֹת ? הַסְבִּירוּ . יָעֵל קִבְּלָה מַתָנָה לְיוֹם הַהֻלֶדֶת - אַקְוַרְיוּם עִם דְגֵי גוּפִּי . בְּתוֹךְ הָאַקְוַרְיוּם הָיוּ מַיִם, מַד טֶמְפֵּרָטוּרָה וּמַכְשִׁיר לְחִמוּם הַמַיִם . יַחַד עִם הָאַקְוַרְיוּם יָעֵל קִבְּלָה גַם מְכָל שֶׁכָּתוּב עָלָיו 'מָזוֹן מְיֻחָד לְדָגִים' עִם הַהוֹרָאָה 'לְהַאֲכִיל אֶת הַדָגִים פַּעַם אַחַת בְּיוֹם' . יָעֵל לֹא יָדְעָה כְּלוּם עַל דְגֵי גוּּפִּי, וַאֲחוֹתָה הַגְדוֹלָה סִפְּרָה לָה שֶׁדְגֵי גוּפִּי חַיִים בַּטֶבַע בִּנְחָלִים חֲמִימִים לְארֶֹךְ כָּל הַשַָׁנָה, וְהֵם נִזוֹנִים מֵחֲרָקִים קְטַנִים וּמִצְמָחִים שֶׁחַיִים בַּמַיִם . 66 4 . סַמְנוּ ✔ רַק לְיַד הַמִשְׁפָּטִים הַנְכוֹנִים . 5 . לְצֹרֶךְ שְׁמִירָה עַל בְּרִיאוּת הַפֶּה וְהַשִׁנַיִם אָנוּ מִשְׁתַמְשִׁים בְּכַמָה מוּצָרִים . מִתְחוּ קַו בֵּין הַצֹרֶךְ לַמוּצָר הַמַתְאִים לוֹ : הַמוּצָרהַצֹרֶךְ לְסַפֵּק פְלוּאוֹרִיד לְחִזוּק מִבְרֶשֶׁת שִׁנַיִם הַשֵׁן וּלְהָגֵן מִפְּנֵי עַשֶׁשֶׁת . מִשְׁחַת שִׁנַיִם לְהוֹצִיא אֶת שְׁאֵרִיוֹת הַמָזוֹן חוּט לַשִׁנַיִם שֶׁבֵּין הַשִׁנַיִם . לְסַלֵק אֶת הַחַיְדַקִים שֶׁנִצְמָדִים לַשִׁנַיִם . כּוֹתְבִים חִידוֹת ! עִבְרוּ לְעַמוּד 71 וְכִתְבוּ חִידָה לַחִידוֹן הַכִּתָתִי . צִמְחֵי הַיָם וְהַיַבָּשָׁה מְיַצְרִים חַמְצָן . כָּל הַיְצוּרִים אוֹכְלִים צְמָחִים . הַצְמָחִים מְיַצְרִים לְעַצְמָם סֻכָּר . אַלְמֻגִים הֵם סוּג שֶׁל אֲבָנִים . דָגִים נוֹשְׁמִים בְּעֶזְרַת זִימִים . 67 פלא טבע מדריך למורה׀ 17
|
|