|
עמוד:210
012׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 3 . הוֹרִים וְצֶאֱצָאִים בַּטֶבַע יֵשׁ מִגְוָן רָחָב שֶׁל הוֹרִים וְצֶאֱצָאִים : יֵשׁ צֶאֱצָאִים שֶׁכְּבָר מֵהָרֶגַע הָרִאשׁוֹן דוֹמִים מְאוֹד לַהוֹרִים שֶׁלָהֶם, וְיֵשׁ כָּאֵלֶה שֶׁלֹא ; יֵשׁ הוֹרִים שֶׁמְטַפְּלִים בַּצֶאֱצָאִים שֶׁלָהֶם ( מַאֲכִילִים, מְנַקִים, מְגִנִים ) , וְיֵשׁ כָּאֵלֶה שֶׁלֹא ; לְחֵלֶק מֵהַהוֹרִים יֵשׁ הַרְבֵּה צֶאֱצָאִים, וּלְחֵלֶק – מְעַט . מִצְאוּ בָּאִיוּר 5 בַּעֲלֵי חַיִים וְחַפְּשׂוּ אֶת הַצֶאֱצָא הַמַתְאִים לְכָל אֶחָד מֵהֶם . כִּתְבוּ לְיַד כָּל צֶאֱצָא אֶת הַמִסְפָּר שֶׁל הַהוֹרֶה שֶׁלוֹ . קַרְפָּדָה 5 רֹאשָׁנִים דָגִים 4 זַחַל 34 קוגניטיבי מעורבות רגשי מטרה לסקרן ולהרחיב את הידע על המגוון בטבע – צורת הרבייה . עמ׳ בחוברת 34 - 35 הורים וצאצאים קוראים יחד את שם הפרק ומבררים עם הילדים את הבנת המושג צאצאים . ילדים הם הצאצאים של בני האדם, גורים של כלב הם הצאצאים של זוג כלבים . מתבוננים יחד באיור וקוראים את קטע המידע . בטבע ישנן חיות המטפלות בצאצאים וכאלה שלא . עיסוק בטיפול הורי בטבע יכול לפתוח נושא רגיש עבור חלק מהילדים, מתוך ההשוואה לחייהם . מקפידים לא לגלוש לתחומים של הערכה איכותית . הדיון צריך להיות מדעי לחלוטין . מסבירים את העקרונות שעומדים מאחורי כל שיטת רבייה וסגנון הורות ; הבאת הרבה מאוד צאצאים לעולם ללא טיפול הורי ( כמו אצל צפרדע, פרפר, דג ) היא אסטרטגיה של חיה נטרפת שלא יכולה להגן על הצאצאים שלה, ו"מעדיפה" להביא הרבה צאצאים לעולם כדי שלפחות כמה מהם יצליחו לחמוק מטריפה, לשרוד ולהמשיך את קיום המין . הבאת מעט צאצאים וטיפול ממושך בהם ( כמו אצל פיל, אריה, נשר ) היא אסטרטגיה של יצורים שיכולים להגן בהצלחה מרובה על עצמם ועל הצאצאים שלהם מפני טריפה . הערות לעצמי
|
|