עמוד:28

28 הקשורות לקיץ - כובע קש, שמלונת דקיקה, כפכף, אבל גם מילים הקשורות לחורף - גשם ורוח . בבית השני מופיעות מילים הקשורות לחורף - מטרייה, ברדס, סוודר חם מצמר גס, אבל יש גם מילים המייצגות את הקיץ - חמסין, כמעט נמסה . הסיבה לבלבול של בלבלונת - תחושה : "חלמתי שהקיץ בא" ו "נשמתי גשם באוויר" . לפני הקריאה כדאי לפתוח את העיסוק בשם השיר . הציגו את המילה "בלבלונת" על הלוח ושאלו : מה המילה הזו, שם אמיתי או כינוי ? לילד או לילדה ? איך יודעים ? ואילו היה מדובר בבן איך היו מכנים אותו ? למה לדעתכם קוראים לה כך ? בעבודה עם ילדים מתקשים רמזו : מתי אומרים על ילד שהוא מבולבל, מה מיוחד בהתנהגות שלו ? אפשרו לילדים להציע דוגמאות . קריאת השיר אחרי קריאה ראשונה של השיר כולו, בקשו מהילדים להקשיב לקריאה השנייה ולשים לב אם זהו שיר על קיץ או על חורף . אחרי הקריאה השנייה בקשו מהילדים להביע את דעתם ולנמק . פעילות בזוגות : כל שניים יקראו את השיר לעצמם, אחד יסמן מילים של חורף, האחר יסמן מילים של קיץ . הגיעו עם הילדים למסקנה ששתי העונות נוכחות בשני הבתים . חזרו לשורה הראשונה וקראו אותה שוב בהטעמה : "הוי, בלבלונת" . שאלו : למה מי שמדבר בשיר בחר לפתוח במילת הקריאה הזו ? מה ההרגשה כשרואים את בלבלונת ? בעבודה עם מתקדמים כדאי להתבונן בדרך ההצגה של "חורף וקור" ושל "קיץ וחום" : תיאור הבגדים ומזג האוויר . הפנו את הילדים לשאלה ולתשובה שבסוף כל בית : מה אפשר לומר על בלבלונת לפי התשובות שלה ? ( היא לא שמה לב למה שהיא רואה מסביב, היא לא מרגישה שקר או חם לה, היא שמה לב בעיקר לעצמה . ) לאחר הקריאה פעילות 1 מבררת עם הילדים אוצר מילים הקשור לשתי העונות המוזכרות בשיר - חורף וקיץ . בירור המילים האלה עוזר להבנת הבלבול של הילדה בשיר . פעילויות 2 - 4 מבקשות מהילדים להראות הבנה של הרעיון והפרטים בשיר . פעילויות 5 ו - 6 הן פעילויות לשוניות . במילה "בלבלונת" הילדים מתוודעים לסיומת הנקבית להקטנה - וֹנֶת ומשתמשים בה ליצירת מילים נוספות מאותו סוג . פעילויות 7 - 8 מבקשות מהילדים להביע דעה על שם השיר ועל התחושה שהוא יוצר בלב הקוראים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר