עמוד:21

21 בִּרְכַּת כֹּהֲנִים יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ . יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ . יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם . בַּמִּדְבָּר ו, כד - כז מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? מִתוֹךְ הַסִדוּר בִּרְכַּת הַבָּנִים בְּעֶרֶב שַׁבָּת יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה ( לְבֵן ) יְשִׂימֵךְ אֱלֹקִים כְּשָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה ( לְבַת ) בְּרֵאשִׁית מח, טז קְרִיאַת שְׁמַע עַל הַמִּטָּה הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ . 13 כדי להתרכז בברכה . יש הנוהגים להכניס את בניהם מתחת לטלית ולהניח יד על ראשם לברכה . מהלך הקריאה : קראו את הברכה ברצף והדגישו את שם ה' . אחרי הקריאה : שאלו : מי מברך את עם ישראל ? הסבירו כי הכוהנים קיבלו מהקב"ה את הזכות ואת היכולת לברך בשמו את עם ישראל . הסבירו את הברכה בהדרגה . שאלו את התלמידים אילו מילים מזכירות להם המילה "יאר" והמילה "ויחונך" . של האבות והאימהות . אפשר להזכיר עוד מכנה משותף לשתי הברכות - נשיאת כפיו של המברך מעל לראש המבורך כסמל לשפע . בקשו מהתלמידים לנסות לשער מהו המכנה המשותף של כל הברכות שלמדנו ( ברכה של אדם בשם ה' ) . שאלו את התלמידים : האם גם אתם מברכים אחרים ? מתי ? שוחחו על סוגי ברכות ומתי הן נאמרות ( לדוגמה : שלום, בוקר טוב, מזל טוב בעת שמחה, רפואה שלמה בעת מחלה ) . הזכירו כי גם בתפילה אנו מברכים אחרים : מברכים חולים, מברכים את הקהל, ומברכים את חיילי צה"ל . סכמו כי גם לנו יש זכות חשובה לברך אחרים ולאחל להם דברים טובים . "קריאת שמע על המיטה", בראשית מח, טז לפני הקריאה : שאלו את התלמידים מתי נוהגים לומר "המלאך הגואל אותי" ( בקריאת שמע שעל המיטה ) ספרו כי מקור התפילה בברכה שמברך יעקב אבינו את נכדיו, אפרים ומנשה, לפני מותו . על פי המפרשים, יעקב אבינו התכוון בברכתו גם לכל הנערים בעם ישראל . מהלך הקריאה : קראו את התפילה והסבירו כי יעקב אבינו מאחל לנכדיו שמלאך ה', ששמר עליו כל חייו מכל רע, יברך אותם . אחרי הקריאה : הסבירו : "וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק" - יעקב מברך את הנערים שימשיכו בדרך האבות . "וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" - שיפרו וירבו כדגים . ציינו כי תפילת "המלאך הגואל אותי" נאמרת כתפילה לשמירה, בעיקר עבור תלמידים . ציינו כי מלבד הכוהנים, גם לכל אדם מישראל יש יכולת לברך אחרים בשם ה' . בקשו מהתלמידים להיזכר מתי בירכו אותם לאחרונה בשם ה' . הזכירו כי במשפחות רבות נוהגים ההורים לברך את ילדיהם בערב שבת לפני הקידוש . את הבנים מברכים : "יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה", ואת הבנות מברכים : "יְשִׂימֵךְ אֱלֹקִים כְּשָׁרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה" . הסבירו כי גם להורינו יש יכולת לברך אותנו בשם ה' ולאחל לנו שנזכה להמשיך את דרכם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר