עמוד:55

55 שָׁבוּעַ טוֹב / רִבְקָה אֱלִיצוּר הִנֵה כּוֹכָב וְעוֹד כּוֹכָב וְעוֹד כּוֹכָב נִצָת חֲבָל כִּי כְּבָר הָלַכְתְ, שַׁבָּת, חֲבָל כִּי כְּבָר יָצָאת . . . וְאַבָּא שָׁב מִן הַתְפִלָה דוֹלֵק כְּבָר נֵר שֶׁל הַבְדָלָה אֶחָד אֶחָד הַמִשְׁפָּחָה קֻפְסַת הַבֹּשֶׂם מְרִיחָה וְהַצָעִיר בַּחֲבוּרָה מֵנִיף הַנֵר עַד הַתִקְרָה מֵאִיר הַנֵר הַדֶרֶךְ לָךְ שָׁבוּעַ טוֹב וּמְבֹרָךְ ! מִתוֹךְ הַסֵפֶר שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת : בְּחָרוּז וּבְסִפּוּר, לְשַׁבָּת, לְמוֹעֵד וּלְכָל עֵת , הוצאת מורשת וידיעות ספרים, 1965 47 "שבוע טוב" גם השיר הזה לקוח מהספר "שלום לך אורחת" והוא מעין המשך או השלמה לשיר "שלום לך אורחת" . הבית הראשון של השיר מדגיש את צער הפרידה מן השבת, ואילו הבית השני מתאר את טקס ההבדלה ומסיים בברכת שבוע טוב, המאירה את השבוע החדש בהרגשה של שמחה והתחדשות . לפני הקריאה ציירו על הלוח שלושה כוכבים ושאלו מה משמעותם . שבת" . אפשר להזכיר את הדימוי מהשיר הקודם, השבת כאורחת שבאה והולכת . מהלך הקריאה : קראו את השיר ברצף . קראו שוב את חלקו הראשון של השיר עד למילים "חבל כי כבר יצאת" . אחרי הקריאה : בקשו מן התלמידים לשער מי הדובר ולמי הוא פונה . קראו שוב בקצב אטי את השורות : "הנה כוכב, ועוד כוכב, ועוד כוכב ניצת" . הסבירו את המילה "ניצת" ושאלו מה עושה הדובר בשיר . קשרו את תשובתם לשלושת הכוכבים שצוירו על הלוח לפני הקריאה ולמשמעותם . שאלו : מה מרגיש הדובר ? מדוע ? קראו שוב את חלקו השני של השיר, ובקשו מהתלמידים להאזין היטב ולומר אילו חלקים מן ההבדלה הם מזהים בשיר ומה חסר ( ברכה וגביע יין ) . שאלו : למי מאיר נר ההבדלה את הדרך ? הזכירו כי בסופו של הבית הראשון עלתה הרגשה של צער הפרידה . איזו הרגשה יוצר הבית השני ? הזכירו את הרגשות המעורבים של מוצאי שבת : מצד אחד צער הפרידה מהשבת, ומצד אחר התחלה חדשה, פתיחה של שבוע חדש . קראו שוב את הבית הראשון של השיר "שלום לך אורחת", והשוו בין הדומה בשני השירים ( הדובר אינו מוגדר בצורה רשמית, פנייה בדברים אל השבת, האנשת השבת ) , והשונה ( כניסת שבת מול צאת שבת, קידוש מול הבדלה, שמחת הפגישה מול צער הפרידה ) . הסבירו והדגימו כי ביהדות היום מתחיל מהלילה שלפניו . לפי ההלכה, שלושה כוכבים ברקיע מציינים את סוף היום ואת תחילת היום שאחריו . הסיקו יחד מה המשמעות של צאת הכוכבים במוצאי שבת ( השבת יוצאת ויום ראשון מתחיל, שבוע חדש מתחיל ) . שאלו : כיצד מציינים את צאת השבת ? מתי עוד נהוג לעשות הבדלה ? ( במוצאי חג ) . קראו את שם השיר ושאלו את התלמידים מתי מברכים "שבוע טוב" . הזכירו את המושגים "כניסת שבת" ו"יציאת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר