עמוד:78

78 ואני יודע / ת עכשיו ? מה ציפיתי והתקיים / לא התקיים ? וכדומה . שאלות הבנה בע"פ - לדוגמה : 1 . למה רם ומיני פחדו ? 2 . איך אמא הרגיעה את רם ? 3 . מה רם ביקש מאמו ? 4 . מה דעתכם : האם רם פחד ? ( לפי מה ? ) . המחזה - בחרו קריינים ושחקנים . כל דמות תקרא את חלקה . בקשו מהתלמידים לשים לב לסימני הניקוד, והציעו להם לצבוע את החלק שהם קראו . סערה בלילה - קריאת סיפור שיחה מקדימה - לפני קריאת הסיפור שוחחו על חורף . שאלו : מה יש בחורף ? מהי סערה ? מה מרגישים בחורף ? מה לובשים ? מה רואים ? תוך כדי שיחה כתבו על הלוח מילים מן הסיפור ( סערה, קר, ברד ) , והסבירו את המילים סְעָרָה, בָּרָד . אפשר להרחיב את השיחה ולדבר על עונות השנה . מה הן העונות ? מה הם סימני העונות ? יש להדגיש שבכל ארץ סימני העונות עשויים להיות שונים ( פריחה, שלכת, אורך היום והלילה, שלג, חום ) . אפשר לשאול תלמידים שחיו במקומות אחרים איך נראה החורף שם . קריאת הטקסט ( דגם קריאת טקסט ארוך ) 1 . טרום קריאה - מספור שורות - כדי להקל על המתקשים, כדאי למספר את השורות . אפשר לחלק את הקטע במקומות המתאימים לפי אירועים, תיאורים, דיבור ישיר, פסקות . מילים מוכרות - כתבו על הלוח את המילים המוכרות . בקשו מהתלמידים לזהות דמויות מוכרות בקטע . מילים חדשות - בנו על הלוח את המילים החדשות . כותרת - תלמידים ינסו לשער לפי הכותרת במה הקטע עוסק ( על מי / מה יסופר ) . 2 . קריאה דמומה - התלמידים יקראו את כל הקטע קריאה דמומה . 3 . קריאה בקול של המורה - בקטע ארוך רצוי לחלק את הקטע לפי תוכנו, ובסוף כל חלק לשאול שאלת הבנה אחת ( שאלה בע"פ ) . 4 . קריאה בקול של תלמידים - התלמידים יקראו את הקטע בקול . 5 . לאחר הקריאה - אפשר לצייר את הטקסט או להמחיז אותו . אפשר לשאול שאלות רפלקציה : מה למדתי מהקטע ? מה לא ידעתי סְעָרָה בַּלַיְלָה בַּלַיְלָה הָיְתָה סְעָרָה . הָיָה קַר וְיָרַד בָּרָד . רָם פָּחַד וְלֹא נִרְדַם . גַם מִינִי פָּחֲדָה וְיִלְלָה . רָם קָרָא : אִמָא ! אִמָא ! אִמָא בָּאָה וְאָמְרָה : אַל תִדְאַג, אֲנִי בַּבַּיִת, וְגַם אַבָּא כָּאן . רָם אָמַר : לֹא אֲנִי פָּחַדְתִי . מִינִי פָּחֲדָה . מִינִי תִישַׁן אִתִי, אַתְ מַסְכִּימָה ? אִמָא כִּסְתָה אֶת רָם וְאָמְרָה : אַתָה תִישַׁן וַאֲנִי אַרְגִיעַ אֶת מִינִי . גִחִבִּלִי ךכִ יִ טִזִיוִ הִדִיבִיאִי כִּי 70

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר