עמוד:104

104 2 . קריאת הטקסט קראו בקול את החלק הפותח של הטקסט . לאחר הקריאה הראשונה בקשו מהילדים לשים לב אם דבריה של הכותבת קרובים למה ששיערו בשיחה המקדימה, וקראו קריאה שנייה . 3 . פעילויות בעקבות הקריאה קראו בקול את הפעילות הראשונה שבה הילדים מתבקשים להראות בקיאות בפרטים ששמעו בפתיח על בילוייה של הילדה עם סבא וסבתא . 4 . המשך קריאת הטקסט המשיכו בקריאת חלקו השני של הטקסט - הצעותיה של הכותבת לבילוי עם סבא וסבתא . הבנת הנשמע טקסט מידע - דברים שכיף לעשות עם סבא וסבתא / נטע סילוני בטקסט שני חלקים ; בחלק הפותח מספרת הכותבת על ההנאות שהיו לה בילדותה כשבילתה אצל סבא וסבא . בחלק השני ארבע הצעות לקוראים, לבילוי אצל סבא וסבתא, והוא מציע לתלמידים פעילויות משותפות לנכדים ולסבים : לימוד מילים, ביטויים או שירים בשפה שסבא וסבתא יודעים, ביקור בשכונה שסבא וסבתא גדלו בה והאזנה לסיפורים על חוויותיהם מאותה תקופה, התבוננות בתצלומים משפחתיים מימי ילדותם של סבא וסבתא, והאזנה לסיפורים של סבא וסבתא על ילדותם של הורי הנכדים . הטקסט מיועד להקראה של המורה . 1 . פעילויות הכנה לפני קריאה הפתיח של הטקסט, בהיותו טקסט אישי מאוד של היזכרות בתקופת הילדות, כתוב בשפה יומיומית, ואוצר המילים בו לא יהיה קשה עבור רוב הילדים . קראו בקול את כותרת הקטע, ובקשו מהילדים לספר בקיצור, על פי ניסיונם האישי, לְמה אפשר לצפות בעקבות הכותרת הזו . לטובת ילדים שמסיבות שונות אינם מבלים עם סבא וסבתא, אפשר להרחיב את הנושא לקרובי משפחה מבוגרים אחרים . מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? כְּשֶׁהָיִיתִי יַלְדָה בִּלִיתִי אֶת הַחֹפֶשׁ הַגָדוֹל אֵצֶל סַבָּא וְסָבְתָא שֶׁלִי . סָבְתָא הָיְתָה מְכִינָה לִי אֶת הַמַאֲכָלִים הֲכִי טְעִימִים בָּעוֹלָם, סַבָּא הָיָה לוֹקֵחַ אוֹתִי לַבַּנְק וְלַמַכֹּלֶת, וְתָמִיד הוּא הִסְכִּים לִקְנוֹת לִי סֻכָּרִיָה עַל מַקֵל . סַבָּא וְסָבְתָא הִרְשׁוּ לִי לָלֶכֶת לִישֹׁן מְאֻחָר, לָקוּם מֻקְדָם וְלֹא לְצַחְצֵחַאֶת הַשִׁנַיִם . כְּשֶׁרָצִיתִי לָלֶכֶת לְגַן הַחַיוֹת סַבָּא וְסָבְתָא לָקְחוּ אוֹתִי לְשָׁם, גַם אִם הָיִינוּ שָׁם רַק יוֹם קֹדֶם . עִם סַבָּא וְסָבְתָא תָמִיד כֵּיף . הֵם מְפַנְקִים, הֵם אוֹהֲבִים בְּלִי שׁוּם תְנַאי, כִּמְעַט אַף פַּעַם לֹא יַגִידוּ לִי "לֹא", וְלֹא אִכְפַּת לָהֶם אִם הַנְכָדִים מְכִינִים אֶת שִׁעוּרֵי הַבַּיִת אוֹ לֹא וְאִם כְּבָר הִתְכּוֹנְנוּ לַמִבְחָן אוֹ לֹא . הִנֵה כַּמָה רַעֲיוֹנוֹת לְבִלוּיִים עִם סַבָּא וְסָבְתָא : 1 סָבְתָא וְסַבָּא יוֹדְעִים לְדַבֵּר בְּשָׂפָה שֶׁאֵינֶנָה עִבְרִית ? בַּקְשׁוּ מֵהֶם לְלַמֵד אֶתְכֶם שִׁיר, דִקְלוּם אוֹ מִלִים נֶחְמָדוֹת בַּשָׂפָה הַזוֹ . 3 2 4 לְסָבְתָא וּלְסַבָּא יֵשׁ בְּבֵיתָם אַלְבּוֹמֵי תְמוּנוֹת יְשָׁנִים ? בַּקְשׁוּ מֵהֶם שֶׁיַרְאוּ לָכֶם תְמוּנוֹת וִיסַפְּרוּ לָכֶם עַל הַזְמַן שֶׁהֵם הָיוּ יְלָדִים . בַּקְשׁוּ מִסַבָּא וְסָבְתָא לְסַפֵּר לָכֶם עַל הַהוֹרִים שֶׁלָכֶם כְּשֶׁהָיוּ יְלָדִים בְּגִילְכֶם : בְּאֵילוּ מִשְׂחָקִים שִׂחֲקוּ ? אֵיךְ חָגְגוּ יְמֵי הֻלֶדֶת ? מָה עָשׂוּ בִּשְׁעוֹת אַחַר הַצָהֳרַיִם ? בַּקְשׁוּ מִסַבָּא וְסָבְתָא לָקַחַת אֶתְכֶם לַשְׁכוּנָה שֶׁבָּה גָרוּ בְּיַלְדוּתָם וּלְסַפֵּר לָכֶם עַל הַחַיִים שֶׁלָהֶם שָׁם . עַל פִּי "דְבָרִים שֶׁכֵּיף לַעֲשׂוֹת עִם סַבָּא וְסָבְתָא" מִתוֹךְ עֵינַיִים , גיליון 138 . ,2012 עיבוד : נירה לוין דְבָרִים שֶׁכֵּיף לַעֲשׂוֹת עִם סַבָּא וְסָבְתָא / נֶטַע סִילוֹנִי 96

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר