עמוד:90

90 הבנת הנשמע מה עושה הפרפר כשמבהילים אותו ? ( קטע מידע להקראה ) טקסט זה נועד לקריאה בקול של המורה, ולהאזנה של התלמידים . עוד על טיפוח הבנת הנשמע ראו בהקדמה . פעילויות הכנה לפני הקריאה • בררו אם התלמידים מכירים את • המילים והמושגים הבאים : טורף, עוקץ, תכסיס, הסוואה, פרפר, חוגלה ( הראו תמונות ) . הציגו את כותרת קטע המידע : מה • עושה הפרפר כשמבהילים אותו ? שאלו את התלמידים : על מי • ועל מה קטע המידע ? מה עושה הפרפר כשמבהילים אותו ? קריאת הטקסט • בקשו מהתלמידים להקשיב היטב • לקטע המידע כדי להבין אותו . קראו את קטע המידע לפחות • פעמיים לפני הילדים . על אף שמדובר בטקסט מידע הוא מזמין קריאה דרמטית ובאינטונציה בהתאם למידע שנמסר בו . מָה עוֹשֶׂה הַפַּרְפַּר כְּשֶׁמַבְהִילִים אוֹתוֹ ? מָה עוֹשֶׂה הַפַּרְפַּר כְּשֶׁמַשֶׁהוּ מַבְהִיל אוֹתוֹ, לְמָשָׁל טוֹרֵף רָעֵב ? הוּא מִתְעוֹפֵף וּבוֹרֵחַ מִיָד ? לֹא ! פַּרְפָּרִים לֹא עָפִים כָּל כָּךְ מַהֵר . אוּלַי הַפַּרְפַּר עוֹקֵץ, אוֹ נוֹשֵׁךְ ? גַם לֹא ! לַפַּרְפָּרִים אֵין עֹקֶץ וְגַם לֹא שִׁנַיִם חַדוֹת ! אָז מָה עוֹשֶׂה הַפַּרְפַּר כְּדֵי שֶׁלֹא יִטְרְפוּ אוֹתוֹ ? הוּא מִשְׁתַמֵשׁ בְּתַכְסִיס : הַפַּרְפַּר עוֹמֵד בְּלִי לָזוּז, וְאָז הוּא נִרְאֶה כְּמוֹ הֶעָנָף אוֹ הֶעָלֶה שֶׁהוּא עוֹמֵד עָלָיו . הַטוֹרֵף לֹא רוֹאֶה אוֹתוֹ וּמִסְתַלֵק . בַּטֶבַע קוֹרְאִים לַתַכְסִיס הַזֶה הַסְוָאָה . לֹא רַק פַּרְפָּרִים מִשְׁתַמְשִׁים בְּתַכְסִיס הַהַסְוָאָה . כָּךְ עוֹשִׂים, לְמָשָׁל, גַם הָאֶפְרוֹחִים שֶׁל הַחוֹגְלָה ( הַחוֹגְלָה הִיא עוֹף בַּר ) . הַצֶבַע שֶׁל אֶפְרוֹחֵי הַחוֹגְלָה אֲדַמְדַם, מַמָשׁ כְּמוֹ צֶבַע הָאֲדָמָה . לָכֵן, כַּאֲשֶׁר הֵם מְטַיְלִים וּמַרְגִישִׁים בְּסַכָּנָה מִתְקָרֶבֶת, הֵם נֶעֱמָדִים עַל מְקוֹמָם בְּלִי לָזוּז, וְאִי אֶפְשָׁר לְהַבְחִין בָּהֶם . עיבוד על - פי "מָה עוֹשֶׂה הַפַּרְפַּר כְּשֶׁמַבְהִילִים אוֹתוֹ״, מאת דני קרמן ואהרון שמי, הוצאת מסדה 1987 מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? 62

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר