עמוד:60

60 הקניית הצלילים אָ / אַ / אֲ, ו - א שותקת אבא, א, א, הקניה - אנו מכירים • דמות נוספת במשפחה - אבא . כתבו על הלוח את המילה אַבָּא , וקראו אותה . הזכירו את הצליל בּ שהכרנו . האות א נמצאת במילה אַבָּא פעמיים . כתבו את הראשונה אַ וקראו . האות א השנייה - ללא ניקוד ואינה נשמעת . א בסוף מילה תמיד "שותקת" ( אמא, לא, יצא ) , כמו האות ה . הסימן ֲ נקרא חטף פתח ( מורכב מ שווא ומ פתח ) . כל הצלילים אָ, אַ, אֲ נהֱגים באופן זהה . הגייה, אָ בצורות שונות - בקשו • לפתוח פה גדול, כמו אצל רופא, כדי להגות אָ אָ - לאורך זמן . אחר כך הציעו להשמיע אָ בכל מיני צורות אָ - של הפתעה, אָ - של הבנה, אָ - של צעקה . כתיבה - התלמידים יכתבו את האות א בשלושה סימני ניקוד שונים, ויקראו אותם . איפה שומעים אָ ? הבחנה שמיעתית - איור : קונים בשוק . שוחחו על השוק : מה יש בשוק ? מה קונים ? אילו חנויות יש בשוק ? איך קונים ? מה יש בכל חנות ? האם הלכו פעם לשוק ? זהו סוג חדש של פעילות לתלמידים שלא למדו בחוברת הכרת האותיות . התבוננו באיור ובדקו : מה רואים בו ? אילו מילים פותחות ב - אָ ? באילו מילים יש אָ ? התלמידים ייצבעו מילים שיש בהן אָ . אפשר לשאול - מה צבעתם ? מדוע ? מילים שפותחות בצליל אָ : אבא, אננס, אבוקדו, אגס, אבטיח . אפשר גם : אַף, ארנק . ייתכן שהילדים יצביעו גם על ארגזים שעל הדוכן . כִּתְבוּ . אֲאַאׇ אֵיפֹה שׁוֹמְעִים אָ ? צִבְעוּ כְּמוֹ בַּדֻגְמָה . לׇךכׇכׇּיׇטׇחׇזַוׇהַדׇגַבׇ בַּאׇ אאֲאַאָ אַיָלָה | אַ 32

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר