עמוד:114

114 נֹחַ וּבָנָיו דוֹאֲגִים לַחַיוֹת שֶׁבַּתֵבָה / יוֹכֶבֶד סֶגַל לפי סנהדרין קח ע"ב ותנחומא פרשת נח לִפְנֵי שֶׁהֵבִיא הַקָדוֹשׁ - בָּרוּךְ - הוּא אֶת הַמַבּוּל לָעוֹלָם, צִוָה לְנֹחַ לִבְנוֹת תֵבָה וּלְהַכְנִיס בָּה אֶת אִשְׁתוֹ וְאֶת שְׁלֹשֶׁת בָּנָיו : אֶת שֵׁם, אֶת חָם וְאֶת יֶפֶת, יַחַד עִם הַנָשִׁים שֶׁלָהֶם . וְגַם מִכָּל הַבְּהֵמוֹת, הַחַיוֹת, הַצִפֳּרִים וְהָרְמָשִֹים שֶׁבָּעוֹלָם צִוָה ה' לְהַכְנִיס עִמוֹ לַתֵבָה . וְכֵן עָשָֹה . לִפְנֵי שֶׁהֵבִיא הַקָדוֹשׁ - בָּרוּךְ - הוּא אֶת הַמַבּוּל לָעוֹלָם, צִוָה לְנֹחַ לִבְנוֹת תֵבָה וּלְהַכְנִיס בָּה אֶת אִשְׁתוֹ וְאֶת שְׁלֹשֶׁת בָּנָיו : אֶת שֵׁם, אֶת חָם וְאֶת יֶפֶת, יַחַד עִם הַנָשִׁים שֶׁלָהֶם . וְגַם מִכָּל הַבְּהֵמוֹת, הַחַיוֹת, הַצִפֳּרִים וְהָרְמָשִֹים שֶׁבָּעוֹלָם צִוָה ה' לְהַכְנִיס עִמוֹ לַתֵבָה . וְכֵן עָשָֹה . לְכָל אֶחָד הֵכִין נֹחַ מָקוֹם מְיֻחָד : לַפִּילִים - כְּלוּב רָחָב וְגָבֹהַ, לַפָּרוֹת - רֶפֶת, לָעִזִים וְלַכְּבָשִֹים - דִיר, לָאֲרָיוֹת, לַזְאֵבִים וּלְכָל יֶתֶר הַחַיוֹת הַטוֹרְפוֹת - כְּלוּבִים חֲזָקִים מְאֹד, כְּדֵי שֶׁלֹא יוּכְלוּ לָצֵאת וּלְהַזִיק לַבְּהֵמוֹת : לַצִפֳּרִים הֵכִין קִנִים, וְלָעַכְבָּרִים וְלַלְטָאוֹת - כְּלוּבִים קְטַנִים . וְגַם מָזוֹן הֵכִין נֹחַ לְכֻלָם וְהִנִיחַ אוֹתוֹ בַּמַחְסָנִים שֶׁבְּתוֹךְ הַתֵבָה . לְכָל חַיָה, בְּהֵמָה וְעוֹף הֵכִין אֶת הָאֹכֶל הָאָהוּב : תֶבֶן וְקַשׁ לַגְמַלִים, עֲשָֹבִים וְחָצִיר לַצְבָאִים וְלַפָּרוֹת, לַסוּסִים וְלַחֲמוֹרִים - שְֹעוֹרִים, לַפִּילִים - עַנְפֵי עֵצִים, וְגַרְעִינִים וְזֵרְעוֹנִים לַצִפֳּרִים . מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? 86 הבנת הנשמע "נוח ובניו דואגים לחיות שבתיבה" / יוכבד סגל ( לפי סנהדרין קח ע"ב ומדרש תנחומא לפרשת נח ) . הנושא התוכני המשותף של הטקסטים להאזנה בחוברת הראשונה הוא בעלי חיים . לכן בחרנו לשלב בה את המדרש והשיר המספרים על בעלי החיים בתיבת נוח . לפניכם עיבוד של שתי אגדות חז"ל, אחת ממסכת סנהדרין והאחרת ממדרש תנחומא, שאיחדה יוכבד סגל למדרש אחד . פשט המדרש עוסק בנוח ובחיות בתיבה, אך המדרש מזמן גם עיסוק בנושא היחס לבעלי חיים בכלל וביהדות בפרט . מבחינה תוכנית, אפשר לחלק את המדרש לשלושה חלקים : ההכנות לקראת הכנסת בעלי החיים לתיבה והטיפול בהם ; הסיפור על נוח והאריה ; והסיפור על נוח והזיקית . מומלץ לעצור לאחר כל חלק, לדון בכתוב בו, ולאחר מכן להמשיך לחלק הבא . לפני הקריאה : קראו את שם המדרש ושאלו את • התלמידים מה זכור להם מסיפור נוח והמבול . חזרו בקצרה על הסיפור, החל בבניית התיבה ועד ליציאה ממנה כעבור שנה . ספרו לתלמידים כי נוח הביא לתיבה • בעלי חיים מסוגים שונים : בהמות, חיות, ציפורים, ורמשים ( חרקים וזוחלים ) . הסבירו מהם סוגי בעלי החיים ומה ההבדלים ביניהם, ובקשו מהתלמידים להביא דוגמאות . בררו עם התלמידים את ההבדל בין • "חיות בית" לבין "חיות בר", ובקשו מהם להביא דוגמאות לכל אחד מהסוגים . שאלו את התלמידים כיצד לדעתם • היה על נוח להיערך לקבלת החיות השונות ? ( מקום, סוגי מזון, בידוד החיות הטורפות ועוד ) . שוחחו על המאמץ הרב שהיה על נוח להשקיע בהתארגנות לפני המבול ועל הסיכון הכרוך בהכנסת בעלי חיים לתוך התיבה, שהייתה בעצם הבית של נוח ושל משפחתו . בסיכום הדיון בקשו מהתלמידים להאזין לסיפור • ולבדוק אם נוח נהג כפי שציפו . מהלך הקריאה : קראו את החלק הראשון של הסיפור עד • למילים "רעבות וצמאות בכלוביהן ? " ( המדרש מנוסח בשפה גבוהה, ולכן כדאי לעצור במהלך הקריאה ולוודא כי התלמידים הבינו מילים קשות וקיצורים כמו "אכלן", "כלוביהן", "בעתו" וכדומה ) . תארו עם התלמידים כיצד טיפל נוח בבעלי החיים • בזמן המבול . בדקו אם היערכותו לקבלת החיות תאמה את ציפיות התלמידים . שאלו : כיצד הגיע המזון אל בעלי החיים לפני המבול, • כאשר בעלי החיים חיו מחוץ לתיבה ? שאלו : מה היה קורה אילו נוח ובניו לא היה מטפלים • בבעלי החיים ? שוחחו עם התלמידים על התלות של בעלי החיים בנוח ובבניו ועל האחריות שלהם לדאוג לבעלי החיים בתיבה . שאלו : מה היה קורה אם נוח לא היה מכניס את בעלי החיים לתיבה ? ( לא היה נשאר זכר לבעלי החיים והם היו נכחדים במבול ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר