עמוד:34

34 הבנת הנשמע ביחידה שלפנינו שלושה קטעים שונים העוסקים בהודיה לקב"ה . תוכן הקטעים וסוגם עובר בהדרגה מן התפילה, מן הקודש, אל חיי היום - יום . היחידה נפתחת בתפילת "מודה אני" שהיא חלק מברכות השחר, ממשיכה בשיר "מודה אני לפניך" המצטט את התפילה ומקשר אותה לחיי היום - יום של תלמיד בכיתה א, ומסתיימת בשיר "תודה" העוסק גם הוא בהודיה על היום - יום, אך מנקודת מבט בוגרת יותר . בפעילות שלפנינו התייחסנו אל שלושת הקטעים כאל יחידה אחת, אך אפשר כמובן להרחיב על כל קטע בנפרד . לפני הקריאה : • הציגו בפני התלמידים את שמות הטקסטים . שאלו את התלמידים : מה משותף לכולם ? ( הודיה ) . מתי אנו מודים ? ( כאשר מישהו עושה לנו טובה ) . במהלך הקריאה : • קראו את התפילה ברצף . הסבירו את המילה "חמלה" . אחרי הקריאה : • שאלו : מתי התפילה הזאת נאמרת ? ( מיד כשמתעוררים בבוקר, עוד לפני נטילת ידיים ) . • הסבירו שהדבר הראשון שאנו עושים בבוקר הוא להודות לה', מכאן לומדים עד כמה חשובה הכרת הטוב . • שאלו : מיהו המודה ? ( כל אדם האומר את התפילה בבוקר ) . למי מודים ? ( להקב"ה ) . • הסבירו כי בזמן השינה נשמתנו עולה לקב"ה, והוא שומר עליה . כשאנו ישנים הגוף חסר נשמה ולכן איננו מדברים וכמעט שלא זזים . כשאנו מתעוררים הגוף חוזר לפעול, ועל כך אנו מודים לקב"ה במילים "שהחזרת בי נשמתי בחמלה" . זהו נס כה משמעותי עד שאנו מרגישים צורך להודות עליו מיד כשאנו פוקחים עיניים . ייתכן שההסבר הזה מורכב מדי לתלמידים ואפשר פשוט להסביר שאנחנו מודים לקב"ה על שאנו מתעוררים בכל בוקר מחדש . השיר מודה אני לפניך לפני הקריאה : • ציינו כי כעת נקרא שיר בשם "מודה אני לפניך" שנכתב בעקבות התפילה "מודה אני" . אפשר לדון בהבדלים בין שיר לבין תפילה : שיר הוא בדרך כלל קטע חולין ספרותי, ואילו תפילה היא פנייה אל הקב"ה . יש תפילות בעלות מבנה שירי ( פיוטים או שירי תפילה כמו "אדון עולם" ) , יש תפילות שהולחנו, ויש שירים שהתוכן שלהם עוסק בתפילה . • שאלו את התלמידים על מה הם רוצים להודות לקב"ה . האזינו לתשובות השונות . אפשר לערוך רשימה על הלוח, ולקרוא אותה בפני התלמידים . במהלך הקריאה : • קראו את השיר פעם אחת ברצף . ודאו כי התלמידים מכירים את הביטוי "באתי לאוויר העולם" . מוֹדֶה אֲנִי מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם . שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה . רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ : מִתוֹךְ הַסֵפֶר לִפְתֹחַ שַׁעַר לְשִיר וּלְסִפּוּר , משרד החינוך, האגף לת"ל, הוצאת מעלות, התשס"א מִתוֹךְ בִּרְכּוֹת הַשַׁחַר מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ / דָלִיָה זִינְגְבּוֹיְם חָנָן קָפַץ מִמִטָתוֹ בִּמְהִירוּת אַחַת וּשְׁתַיִם וַאֲפִלוּ עוֹד לִפְנֵי נְטִילַת יָדַיִם נָשָׂא תְפִלָה לה', בּוֹרֵא אֶרֶץ וְשָׁמַיִם : מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ אֵ - ל חַי וְקַיָם : עַל כָּךְ שֶׁבָּאתִי לַאֲוִיר הָעוֹלָם . אֲנִי שָׁר לְפָנֶיךָ, ה', וּמְזַמֵר : שֶׁלִמַדְתָנִי לִצְחֹק, לִבְכּוֹת, לָשִׁיר וּלְדַבֵּר וְשֶׁמָזוֹן בְּבֵיתֵנוּ, בָּרוּךְ ה', לֹא חָסֵר לֶחֶם, יְרָקוֹת, גְבִינָה, וַאֲפִלוּ מִמְרַח שׁוֹקוֹלָד, תוֹדָה ה', תוֹדָה, תוֹדָה . וְעוֹד מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ, אֵלִי הַטוֹב : שֶׁלָמַדְתִי סוֹף סוֹף לִקְרֹא הֵיטֵב וְגַם לִכְתֹב . 4

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר