עמוד:21

21 בתוך עלילת הסיפור - להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור הספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי, האקטואלי, ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור, בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה והתנהגות הגיבורים, לדוגמה : להציל את שימבה ( חדוה לויצקי ) מבצע הצלתו של פילון באמריקה, או חנונוזאר רקס ( ג'וליה דונלדסון ) סיפור על המאבק בין הדינוזאורים הצמחוניים לבין הטורפים . כשכל הצידה בתרמילנו - שם הספר, שם הסופר, האיורים והמידע החוץ סיפורי נעודד את הילדים לשיחה שכולה השערות : על מה יסופר בספר הזה ? • איזו מהדמויות המאוירות נראית לכם החשובה ביותר ? החביבה ביותר ? למה ? • האם הסיפור יהיה מפחיד ? מותח ? מעציב . . . ? • מה עוד מגלים לנו האיורים ? • אם בספר פרקים אחדים ( כמו למשל ספרי "ראשית הקריאה" ) , אפשר להציג על הלוח ארבעה - חמישה שמות של פרקים, לשוחח על מה שצפוי בעלילה ולכתוב או לצייר את הסוף המשוער של הסיפור . הציורים יוצגו בתערוכה עד סיום הקריאה בספר . יהיה מעניין להשוות את ההשערות למה שבאמת מסופר בספר . . . . הצעות לפעילויות אחרי הקריאה דוגמאות לפעילויות בתחום האורייני כמעט בכל ספר אפשר לזהות נושא לשוני חוץ - סיפורי בולט, כמו חזרות רבות, פעלים רק בגוף מסוים, או שימוש רב במילות יחס . אחרי קריאת הסיפור, ובלי לפגום בהנאה ממנו, אפשר לשחק בכיתה במשחק המתבסס על הנושא הלשוני בספר . ( למשל - הצגת משמעות מילות היחס בפנטומימה, באמצעות קלפי משימה שעל כל אחד מהם הוראת פעולה בעזרת מילת יחס מהסיפור ) . אחרי קריאת רוני ונומי והדוב יעקב ( מאיר שלו ) אפשר להראות את היצירתיות המופלגת של הסופר ביצירת מילים חדשות, כמו "נומי סופלת חלב", "הזבוב זובב", ולהשתעשע ביצירת מילים חדשות הקשורות להווי של הכיתה, לכללי התנהגות בכיתה, לסדר היום וכו' . אפשר להתייחס בכיתה לשדה הסמנטי שבו נטוע הסיפור, למשל סיפור על הפלגה בים, סיפור על הרפתקה ביער, אפשר "לדוג" בהאזנה חוזרת, את המילים הקשורות לנושא, להוסיף להן חדשות, ולהשתמש בהן למשחק זיכרון או לוטו . הצעות לפעילויות בתחום הרגשי - התנהגותי, ובתחום הערכי - מוסרי במהלך הסיפור, בסוף פרק או בסוף הסיפור כדאי להעלות לשיחה נושאים הנוגעים לחייהם, להתנהגותם ולאופיים של הגיבורים ולסיטואציות משפחתיות - חברתיות בסיפור . למשל : מה מצחיק / משונה / מפחיד / לא הגיוני בסיפור הזה ? • איזה בית אפשר להוסיף לשיר הזה ? איזה פרק אפשר להוסיף לסיפור ? • מה אנחנו חושבים על ההרגשה שלו ? על ההתנהגות שלו ? על המעשים שלו ? • מה היינו עושים אילו כל זה קרה לנו ? •

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר