עמוד:20

20 1 . את חתול תעלול כדאי לקרוא בעקבות מי נופל תמיד על רגליו ? ( חוב' ,1 עמ' 44 ) , קטע מידע על תכונותיו המיוחדות של החתול . 2 . לילה בלי ירח הוא סיפור דמיוני על ילדה שיצאה למסע בעקבות הירח שנעלם ערב אחד מחלון חדרה . כדאי לקרוא את הסיפור בסמוך לעיסוק בשיר פזמון ליקינתון ( חוב' ,2 עמ' 18 ) . הסיפור המחורז והשיר עוסקים שניהם בדמותו המואנשת של הירח . אצל לאה גולדברג יש ללבנה תפקיד אימהי - אחראי . היא דואגת לרווחתם של הצמחים בגינה . בסיפור המחורז של שירה גפן ואתגר קרת הירח ( זכר ולא נקבה ) עושה את ההיפך : נוטש את משמרתו ויוצא להתהולל ביער . הילדה המספרת היא המחזירה את הירח למקומו בשמיים ואת הסדר על כנו . 3 . את המפוזר מכפר אז"ר כדאי לקרוא בעקבות השיר יוסי, ילד שלי מוצלח ( חוברת 2 , עמ' 78 ) . שני הגיבורים אינם עושים מה שמצופה מהם . בעוד יוסי נסחף למעשים שמרגשים אותו, המפוזר הוא פשוט תימהוני מבולבל שאין לו מטרה . השיר על יוסי, אף שיש בו הומור, הוא יצירה מרגשת . אבל השיר על המפוזר הוא יצירה שעיקרה הומור . 4 . במרכז מעשה בקדרה ובמצקת עומדים נסיך ונסיכה משתי ממלכות דמיוניות, המצליחים לפתור סכסוך שנראה חסר תקווה ולפייס בין השליטים . אפשר לקרוא את הספר בהמשכים סמוך לעיסוק במכתביהן של סבתא ושל תמר זו לזו ( חוברת 2 , עמ' 84 , 90 ) . סבתא נסעה לאנגליה, תמר כותבת לה מכתב ושואלת על נסיכים וסבתא מספרת לנכדתה על חיי משפחת המלוכה . הטקסטים הם מסוגות שונות בתכלית, והם ממחישים את הפער שבין המעשיות למציאות ועוזרים לילדים לסמן את הגבולות בין שני העולמות . 5 . הקטע שמים מלאים עפיפונים ( חוב' 3 , עמ' 26 ) מספק לילדים מידע על עפיפונים בסין . הגיבורה הסמויה של הקטע - הרוח - היא גיבורה גלויה בסיפור בועה על גב הרוח , המתאר את מסעה של בועה אחת ובאמצעותה נוגע במצבים וברגשות אנושיים . כדאי להקריא את הסיפור סמוך לעיסוק בקטע המידע . 6 . העיסוק ברווחתם ובכבודם של בעלי החיים בקטע המידע תנו לחיות לחיות ( חוברת 3 , עמ' 66 ) עשוי לשמש מעין מבוא לסיפור מחלת הגעגועים של סולי , שבמרכזו כלבה שהמשפחה "שלה" נסעה לארץ אחרת, והיא עצמה נשארה בבית סבתא . הסיפור מתמקד דווקא ברגשותיה של הכלבה ולא בצרכיה החומריים . היא איננה מבינה לאן נעלמו האנשים שאהבה, וזקוקה לחיבה ולנחמה . 7 . אחד השערים בחוברת שירים וסיפורים לכל השנה מוקדש ליצירתה של מרים ילן שטקליס, משוררת וסופרת, וכלולים בו שישה משיריה . כהקדמה לעיסוק ביוצרת או אף בעקבת הדיון בשיריה, כדאי להקריא את בית חרושת לשירים , שעניינו התבוננות מעניינת ומשעשעת במלאכת השירה . הצעות לפעילויות לפני הקריאה כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? אפשר לספר, כמובן בהתאמה לגיל ולעניין, אפיזודה מעניינת מחיי הסופר, בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפים . אם הסיפור מאויר - כדאי להתייחס לסגנון האיור, לקשת הצבעים, לכמות האיורים ביחס לטקסט . אל האיורים כדאי לחזור ככל שמעמיקים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר