עמוד:31

31 תאהב את מה שתראה כשתחזור הביתה, אבל החתול הכריזמטי השכיח מהילדים כל מה שידעו על "מותר" ו"אסור" . בסופו של דבר - הפלא ופלא ! רגע לפני שאימא חזרה הראה תעלול לילדים איך מחזירים את הסדר על כנו - ונעלם ( חתול תעלול, דוקטור סוס, הוצאת כתר ) . הצעות לפעילויות בכיתה : את עיקר השיחה במליאה או בקבוצה כדאי לייחד לנקודות מפתח בטקסט : הופעתו של החתול ביום גשם . • הפנו את תשומת לבם של הילדים לאיור בעמוד הראשון, שבו נראים הילדים יושבים משמימים מול החלון • ביום גשם . הקריאו ארבע השורות הראשונות של הסיפור - "גשם ירד / היה קר ורטוב . / ישבנו בבית . / הבטנו לרחוב" . שאלו מי הם אלה האומרים "ישבנו" "הבטנו" ( יכול להיות אחד משני הילדים ) . בקשו מהילדים לקרוא את הענוד השני - "ישבתי עם טלי / היה נורא קר" והלאה עד סוף העמוד . מי הוא • המדבר ? איך יודעים ? שוחחו על המשמעות של "יום גשם" . מה עושים ביום כזה ? ( משחקים בבית, משתעממים, חולמים בהקיץ . . . ) • הפנו את הילדים לשורות בעמוד השלישי - שבהן חוזרת מילה אחת - סתם - ארבע פעמים, במדורג וללא • פיסוק . נסו יחד לשער מה פשר הארגון הזה של הטקסט ( ממקד את תשומת הלב של הקורא במילה הבודדת, הריקה ויוצר תחושה של זמן חולף ללא תוכן ) . שאלו על השם "חתול תעלול" - איך הילדים בסיפור ידעו שכך הוא נקרא ברגע שנפתחה הדלת ? מה גרם להם • להשתמש במילים אלה כשראו אותו ? הכניסה הדרמטית, המפתיעה, פרטי הלבוש והאבזרים הלא שיגרתים שבידו, ההבעה הקונדסית שעל פניו, ואולי גם התקווה שבלבם, שמשהו בשיממון עומד להשתנות . . . . ) הפנו את המבטים אל האיורים שבהם נראים הילדים : מה מראה פניהם ? איך נראים הילדים ( והדג, המייצג • את מצפונם ) בכל התמונות ? מה הם מרגישים ? מופתעים ? המומים ? מבוהלים ? התעכבו בעמוד שבו מפורטים החפצים שחתול תעלול מלהטט בהם, הציעו לילדים להכין רשימה חלופית, • אישית, משעשעת, וקראו במליאה . אפשר להציע לילדים לארגן את הרשימה סביב ציור נושאי . שאלו : מה מזכירים לכם דמותו של חתול תעלול, תעלוליו והמשחקים שהוא מציע ? ( כדאי להתבונן במנח • הגוף, באביזרים שהוא משתמש בהם, במיוחד התיבה הגדולה וביצורים שהוא מזמין להשתתף בחגיגה - כל זה מזכיר קוסם או להטוטן . שוחחו על הדג שבצנצנת מה הוא אומר ? מה הוא מנסה להזכיר לילדים ? שוחחו בכיתה על המושג "מצפון" • ( על פי רב מילים המקוון - "היכולת הקיימת באדם לשפוט את הערך המוסרי של מעשיו . הקול הפנימי האוסר עליו או המתיר לו מעשה מסוים מבחינה מוסרית" . ) האם הילדים בסיפור מתחשבים בדעתו של הדג ? האם הם עצמם - ילדי הכיתה - מכירים את קול המצפון שלהם ? מקשיבים לו ? אפשרו לילדים לספר מניסיונם . הספר נחתם בשאלה לא פתורה של הילד המספר : "לספר לה הכול, / או בכלל שום דבר ? " מה ילדי הכיתה • מציעים ? מה היו עושים בעצמם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר