עמוד:98

ב . מציאת הכמות החלקית הינה הפתרון של הפעילות : 22 . השלימו את המשקל שכל אחד נושא . ה מ שקל שא נ י נ ושא הוא % 50 מ ה מ שקל ה כ ולל ש כ ול כ ם נ ושאים . ה מ שקל שא נ י נ ושאת הוא % 30 מ ה מ שקל שרותם נ ושאת . ה מ שקל שא נ י נ ושאת הוא % 90 מ ה מ שקל ששחר נ ושא . מיקי ליה ק״ג ק״ג ק״ג שחר 80 ק״ג ה מ שקל שא נ י נ ושאת הוא % 75 מ ה מ שקל ששחר נ ושא . רותם ק״ג מר כוח 18 72 60 115 ב פעילות 23 יש למצוא כמויות חלקיות על סמך כמות חלקית נתונה ( בטור הראשון בטבלה ) , כשהכמות הכוללת אינה נתונה . גם כאן חשוב שהתלמידים ישימו לב כיצד הכמות הנתונה והכמויות שמצאו יכולים לעזור להם למצוא את הכמויות החסרות . מומלץ במיוחד לדון בדרכים אפשריות למצוא את המשקל המתאים לחלק של % 23 ( הטור השלישי משמאל ) . הטור האחרון בטבלה הוא אתגר משום שהן האחוז והן המשקל המתקבל בגרמים הם שברים . התלמידים צריכים להבין שהכוונה למחצית מערכו של אחוז אחד . המשקל המתאים ל- % 1 ממשקל הוא 5 . 1 גרם ( 5 . 1 = 2 : 3 ) . 1 2 השקית הוא 3 גרם ( 3 = 5 : 15 ) , ולכן המשקל המתאים ל- % אחוזים במספרים שאינם שלמים משמשים הכנה לפעילות 24 . ב סעיף ב יש לחשב את משקל שקית התבלינים כולה . שוב מדובר בשאלה של מציאת הכמות הכוללת על פי החלק, שאין הכרח ללמד על פי תוכנית הלימודים, אך אפשר למצוא בקלות את התשובה לפי המשקל של % 1 מהכמות הכוללת, אם כופלים אותו ב- 100 . משקל שקית התבלינים הוא 300 גרם ( 300 = 100 × 3 ) . אפשר כמובן להגיע לתשובה גם בדרכים אחרות, ואפשר לבקש מהתלמידים להציע דרכים נוספות ולבדוק שאכן מתקבלת אותה התשובה . 98

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר