עמוד:119

י וֹ פִ י שֶ ל מִ י לִ ים 119 9 . הַתְאִימוּ בֵּין הַפּוֹעַל בְּעָתִיד לְשֵם הַפּוֹעַל הַמַתְאִים . יַחְשוֹב יָבוֹאוּ תִפְגוֹש יְטַיְילוּ יַסְכִּים תִתְלַבֵּש לִפְגוֹש לְטַיֵיל לְהִתְלַבֵּש לְהַסְכִּים לַחְשוֹב לָבוֹא פְּעָלִים בְּהוֹוֶה פְּעָלִים בְּעָבָר أفعال بصيغة المضار ع פְּעָלִים בְּעָתִיד أفعال بصيغة الماضي أفعال بصيغة المضار ع ( المستقبل ) הִיא תְ דַבֵּרהוּא יְ דַבֵּרהִיא דִיבְּרָההוּא דִיבֵּרהִיא מְדַבֶּרֶתהוּא מְדַבֵּר הֵן יְ דַבְּר וּ הֵם יְ דַבְּר וּ הֵן דִיבְּרוּהֵם דִיבְּרוּהֵן מְדַבְּרוֹתהֵם מְדַבְּרִים בְּאֵיזוֹ שָׂפָה הֵם יְדַבֵּר, תְדַבֵּר, יְדַבְּרוּ יְ דַבְּרוּ אִיתְכֶם ? וְאֵיךְ אִימָא שֶלָךְ תְ דַבֵּר אִיתָם ? בְּעִבְרִית בְּעָתִיד אוֹמְרִים "אַתָה תְדַבֵּר " וְגַם "הִיא תְדַבֵּר " . וְאֵיךְ אוֹמְרִים בַּעֲרָבִית ? "אתה תדבר וגם היא תדבר" התבוננות בדמיון בנטיית הפועל בעתיד בגוף שני יחיד ( אתה ) וגוף שלישי יחידה ( היא ) בעברית ובערבית . התלמידים יגיעו למסקנה שהנטייה זהה בשני הגופים האלה גם בערבית : سوف تتحدث . כדאי לבקש מהתלמידים לומר נטייה של פעלים מוכרים נוספים בעתיד "אתה" ו"היא" ולתרגם אותם לערבית, לדוגמה : אתה תכתוב, היא תכתוב – أنت تكتُب , هي تكتُب . פינת הלשון ידבר, תדבר, ידברו שלושת הפעלים האלו מופיעים בשיחה "אורחים מרומניה", ועכשיו הנטייה נלמדת בצורה מסודרת . בכך מסתיימת ההקניה של נטיית הפועל בעתיד בכל הגופים . יש להדגיש לתלמידים את התחיליות ואת הסיומות האופייניות לנטייה בגוף שלישי . פעילות 9 תרגול הקשר בין שם הפועל לפועל בעתיד . אפשר לקיים את הפעילות גם במליאת הכיתה כאשר טור אחד של התלמידים בתפקיד "שמות הפועל" וטור אחד של התלמידים בתפקיד "הפעלים בעתיד" . בכל פעם תלמיד או תלמידה מטור הפעלים אומרים פועל בקול, ותלמיד או תלמידה מטור שמות הפועל צריכים לומר בקול את שם הפועל המתאים לו, ולהיפך . אם התלמיד או התלמידה אמרו נכון – הקבוצה מקבלת נקודה . לאחר מכן אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על שמות פועל נוספים המוכרים להם ולחשוב יחד מה יהיה הפועל המתאים בעתיד, או לומר בקול פועל בעתיד ולבקש מהתלמידים לומר מה שם הפועל המתאים לו . 119

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר