עמוד:32

32 שְעוֹנִים עַל מִגְדָלִים אַתֶם רוֹצִים לָדַעַת מָה הַשָעָה ? זֶה קַל . אַתֶם יְכוֹלִים לְהִסְתַכֵּל בַּטֵלֵפוֹן, בִּשְעוֹן הַיָד אוֹ לִשְאוֹל מִישֶהוּ . אֲבָל מָה עָשׂוּ אֲנָשִים לִפְנֵי מְאוֹת שָנִים ? אֵיךְ הֵם יָדְעוּ מָה הַשָעָה ? בַּיָמִים הָהֵם לֹא הָיוּ בָּעוֹלָם שְעוֹנֵי יָד אוֹ טֵלֵפוֹנִים, וְרַק לִמְעַט מְאוֹד אֲנָשִים הָיוּ שְעוֹנִים בַּבָּתִים . הַפִּתְרוֹן הָיָה מִגְדַל שָעוֹן . זֶה הָיָה מִגְדָל גָבוֹהַ מְאוֹד . עַל הַמִגְדָל הָיוּ פַּעֲמוֹנִים, וְהֵם צִלְצְלוּ אֶת הַשָעָה . לְדוּגְמָה, שִבְעָה צִלְצוּלִים בְּשָעָה שֶבַע אוֹ שְנֵים-עָשָׂר צִלְצוּלִים בְּשָעָה שְתֵים-עֶשְׂרֵה . הַאֲנָשִים יָכְלוּ לִרְאוֹת אֶת הַמִגְדָל וְלִפְעָמִים גַם לִשְמוֹעַ אֶת הַצִלְצוּלִים כִּמְעַט מִכָּל מָקוֹם בָּעִיר וְלָדַעַת מָה הַשָעָה . מְאוּחָר יוֹתֵר שָׂמוּ עַל הַמִגְדָלִים לוּחוֹת עֲנָקִיִים עִם סְפָרוֹת וּמְחוֹגִים, וְאָז הָאֲנָשִים הִסְתַכְּלוּ לְמַעְלָה וְרָאוּ מָה הַשָעָה . הַיוֹם אֲנָשִים פָּחוֹת צְרִיכִים אֶת הַשְעוֹנִים הָאֵלֶה, כִּי יֵש לָהֶם דְרָכִים אֲחֵרוֹת לָדַעַת מָה הַשָעָה, אֲבָל עַד הַיוֹם הַמִגְדָלִים הָאֵלֶה הֵם מְקוֹמוֹת מְפוּרְסָמִים בֶּעָרִים, וְהַרְבֵּה אֲנָשִים בָּאִים לִרְאוֹת אוֹתָם . שְנַיִים מִמִגְדְלֵי הַשְעוֹנִים הֲכִי מְפוּרְסָמִים בָּעוֹלָם הֵם מִגְדַל הַשָעוֹן הַבִּיג בֵּן בָּעִיר לוֹנְדוֹן שֶבְּאַנְגְלִיָה וּמִגְדַל הַשָעוֹן בָּעִיר מֶכָּה שֶבַּעֲרָב הַסָעוּדִית . מִגְדָל / מִגְדָלִים برج / أبراج פִּתְרוֹן ( ז' ) / פִּתְרוֹנוֹת حلّ / حلول צִלְצֵל / לְצַלְצֵל رنّ מָחוֹג / מְחוֹגִים عقرب / عقارب מְפוּרְסָם / מְפוּרְסֶמֶת مشهور / مشهورة מִגְדַל הַשָעוֹן הַבִּיג בֵּן בָּעִיר לוֹנְדוֹן מִגְדַל הַשָעוֹן בָּעִיר מֶכָּה ( 5 ) ( 10 ) ( 15 ) שעונים על מגדלים היחידה פותחת בנקודת מבט אישית של התלמידים לגבי הזמן שחולף, ועוברת לנקודת מבט ציבורית לגבי זמן בעיסוק במגדלי שעון בעולם . לאחר קריאת קטע המידע כדאי לשחזר עם התלמידים את ההתפתחות ההיסטורית של מגדלי השעון, כפי שהיא מתוארת בקטע . אוצר מילים שעונים על מגדלים אפשר להקנות את המילים "מגדל" ו"מחוג" בעזרת התמונות של מגדלי שעון בעולם או באמצעות התמונה שפותחת של היחידה . את שם התואר "מפורסמים" יש להקנות גם ביחיד וביחידה . כדאי לבקש מהתלמידים להגיד עוד שמות של אנשים מפורסמים או מקומות מפורסמים אחרים בעולם שהם מכירים . בטקסט מופיעות גם המילים "צלצול" והפועל "לצלצל" . את הפועל כדאי לתרגל בנטייה בזמן הווה ובזמן עבר . כמו כן, כדאי לשאול את התלמידים מה עוד מצלצל חוץ ממגדל פעמונים ( הטלפון מצלצל, הפעמון בדלת . . . ) 32

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר