עמוד:ב44

פֶּרֶק שֵׁנִי : הַחֹרֶף הִגִּיעַ הַחֹרֶף הִגִּיעַ וְעֵץ הָאִזְדָּרֶכֶת כְּבָר לְגַמְרֵי בְּשַׁלֶּכֶת . הַחַלּוֹן שֶׁל אַלּוֹן סָגוּר בִּגְלַל הַקֹּר, וּמִבַּעַד לַזְּכוּכִית נִרְאִים בַּשָּׁמַיִם עֲנָנִים אֲפוֹרִים שֶׁמֵּהֶם יוֹרְדוֹת טִפּוֹת מַיִם . וְאַלּוֹן חוֹשֵׁב : מָתַי כְּבָר תֵּצֵא הַשֶּׁמֶשׁ וְגַם אֲנִי אוּכַל לָצֵאת הַחוּצָה ? מַהִי הָעוֹנָה עַכְשָׁו ? . 1 כֵּיצַד יוֹדְעִים שֶׁעַכְשָׁו חֹרֶף ? . 2 מָהֵם סִימָנֵי הַחֹרֶף הַמֻּזְכָּרִים בַּסִּפּוּר ? . 3 מָהֵם סִימָנֵי הַחֹרֶף הַנִּרְאִים בָּאִיּוּר "מַעְגַּל עוֹנוֹת הַשָּׁנָה" ? . 4 מָה עוֹד הֲיִיתֶם רוֹצִים לָדַעַת עַל הַחֹרֶף ? . 5 44 הפרק החורף הגיע עוסק בשלוש נקודות מבט על מאפייני העונה : מזג האוויר בחורף ( כולל אורך היום והלילה ) , האדם בחורף, צמחים ובעלי חיים בחורף . הפתיחה נועדה להצביע על השינויים החלים בחורף בעקבות שינויי מזג האוויר . מומלץ לקרוא את קטע הפתיחה ולבקש מהתלמידים להביא דוגמאות נוספות משלהם למאפייני ( סימני ) החורף . האיור מעגל עונות השנה נועד לסייע לתלמידים לבנות את ההבנה של מחזוריות עונות השנה, כאשר החורף הוא חלק ממנה . מפנים את תשומת לב הלומדים לגזרה של החורף שמופיעה באיור, ומסתכלים שוב על מעגל עונות השנה השלם ( בתחילת החוברת ) . בפתיחת הפעילות מתייחסים לשאלות הבאות : אילו מסימני החורף מופיעים באיור השלם של מעגל עונות השנה ? האם התלמידים ראו או חוו סימנים אלה ? מה היו רוצים לדעת על החורף ? מומלץ גם לערוך השוואה בין מאפייני הסתיו לבין מאפייני החורף כפי שבאים לידי ביטוי באיור .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר