עמוד:60

60 אבקה של צמחים ועוד . טיפות וגבישי קרח קטנים יוצרים ענן . משימה : הכנת דגם של ענן : על מנת להבין כיצד נוצר ענן אנו מציעים לבנות עם התלמידים דגם של ענן . לצורך כך שופכים לצנצנת מים חמים כחצי מנפחה וסוגרים במכסה שעליו קוביות קרח . על מנת להבליט את תופעת הענן מומלץ לרסס את המים החמים שבצנצנת בספריי ( של שיער ) ומיד לסגור את הצנצנת . רסיסי הספריי משמשים גרעיני התעבות . אם האדים מתקררים מאוד, הם מצטברים כטיפות מים המטפטפות מן המכסה הקר או מן הדפנות, וכך מדמים יצירת גשם . חשוב לשוחח עם התלמידים כיצד הדגם מדמה את הענן ואת אופן היווצרותו . סוגי עננים : קיימים כעשרה סוגי עננים בסיסיים . העיקריים שבהם : עננים ערמתיים ( בלועזית קוּמוּלוּס ) המזכירים בצורתם כרובית או כריות צמר גפן ; עננים שכבתיים ( בלועזית סְטְרָטוּס ) הנראים כמו שמיכה שטוחה הפרושה על פני מרחב השמיים ; וענני נוצה הנראים כטלאים ( כתמים ) לבנים או רצועות דקות . צורתם מזכירה מבנה של נוצות, חוטים עדינים או שערות . ניתן למיין את העננים גם על פי הגובה שלהם מעל הקרקע : נמוך, בינוני ( אלטו ) או גבוה ( צִירוּס ) . לענני סערה היוצרים משקעים ( גשם או שלג ) , מוסיפים את התוספת "נִימְבּוֹ" . עננים אלה הם עננים נמוכים בלבד . מומלץ לצאת עם התלמידים כמה פעמים להתבונן ולצפות בסוגי העננים השונים . ניתן לתת לתלמידים לצייר את סוגי העננים השונים ואף ליצור דגם שלהם בעזרת צמר גפן . תלמידים גם יכולים לצלם צורות מעניינות של עננים ולתארם במילים . גשם : לא כל העננים ממטירים גשם אך בכולם בעננים מתרחשות התנגשויות רבות בין טיפות המים • הגורמות להן לגדול . כשהטיפות מספיק גדולות וכבדות הן צונחות אל הקרקע . בענן הממטיר גשם צונחות בבת אחת מיליארדי טיפות, והן יוצרות שטף של גשם . בחורף הטמפרטורות הנמוכות והלחות הגבוהה מאפשרות יצירה עננים גדולים ומפותחים שמכילים כמויות גדולות של טיפות . עננים אלה ממטירים גשם . אורך היום והלילה : התלמידים מתעדים גם בחורף את אורך היום, משווים לאורך היום שתיעדו בסתיו • ומגלים שהימים קצרים והלילות ארוכים . היום הקצר ביותר בשנה הוא בחורף ( ב – 21 בדצמבר ) . ב . האדם בחורף חלק זה של הפרק עוסק בהתנהגותם של בני האדם בחורף . יש ליצור קשר בין תופעות מזג האוויר לבין הקשיים שעמם בני האדם צריכים להתמודד : קור, רוח, גשם . ניתן לבקש מהתלמידים לצלם תמונות של אנשים המתמודדים עם תופעות מזג אוויר בחורף . בתת פרק זה התמקדנו בפעילות בנושא המטרייה . המוצר מטרייה לקוח מחיי היומיום של הילדים, בעיקר עם תחילת הסתיו ובחורף . המוצר מזמן עיסוק בהיבטים של תוכן ובמיומנויות של חקירה, השוואה ופתרון בעיות, מנקודת מבטה של "הנדסה הפוכה" - ניתוח מבנה ותפקוד של מוצר טכנולוגי, באמצעות בחינת המוצר המוגמר . התלמידים מציגים את המטריות שלהם, בוחרים אחת מהן בודקים ומזהים את חלקיה . הם מתבקשים לערוך השוואה בין כל המטריות ולהגיע למסקנה שמבנה המטרייה הבסיסי הוא דומה, אבל קיימות מטריות

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר