עמוד:194

1 מהם החומרים העיקריים המזהמים את מֵי הים התיכון? 2 מהם הגורמים העיקריים לפגיעה בחופי הים התיכון? 3 בחרו שלושה מן הגורמים לפגיעה במי הים ובחופי הים, וכתבו כיצד, לדעתכם, הם פוגעים בבעלי החיים ובצמחים. 4 חִשבוּ וכִתבוּ: מהו הקשר בין זיהום מי הים לבין פגיעה במזונו של האדם? מהי הפגיעה? בעיה של כולם - פתרונות של כולם יש חשש שאם בעיית הזיהום של הים התיכון לא תטופל במהרה, בתוך 20 - 30 שנה הנזק יהיה קשה לתיקון. מאחר שהדאגה משותפת לכל תושבי אזור הים התיכון, התכנסו לפני כמה שנים בברצלונה שבספרד נציגים של 27 מדינות מאירופה ומאזור הים התיכון. הנציגים ניסחו הסכם, הכּוֹלל התחייבות של המדינות השוכנות לחופי הים התיכון להכין תכניות שיצמצמו את מְמַדֵי הזיהום. למשל, באי מַלְטָה שוהה בקביעות צוות ממדינות שונות סביב הים התיכון. צוות זה מסייע בידע ובציוּד בכל מקרה של זיהום קשה בים, שולח מומחים לטיפול בבעיות זיהום, ומקשר בין המדינות השונות בהעברת מידע ומחקרים שונים. צוות נוסף עוסק בשימור מינים של בעלי חיים שנפגעו באופן קשה ונמצאים כיום בסכנת הַכְחָדָה (סכנה שייעלמו מן העולם). אחד ממינֵי בעלי החיים שיש להציל באזור הים התיכון הוא צב הים (בתמונה משמאל). בתמונה מימין נראים קִנֵי הטלָה של הצב על החוף בעתלית. הקִנִים מוּגָנים מפני פגיעה באמצעות גדרות מסומנות. אחרי שברא הקב"ה את העולם, הראה לאדם הראשון את הבריאה המושלמת ואמר לו: "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך" ( קהלת רבה ז) . ה' הפקיד בידי האדם את השמירה על העולם כדי שימשיך לתקנו, לשמרו, ולהתבונן בנפלאותיו. בתורה ובדברי חז"ל יש מצוות והלכות רבות שעניינן שימור הסביבה, צער בעלי חיים, ושמירה על החיים. יש הלכות המורות איך לתכנן עיר, כיצד להרחיק זבל ותעשיות מזהמות ממקומות יישוב, איך לשמור על מקורות המים (שהם רשות הציבור), ואיך לשמור על איכות וצלילות המים (תוספתא בבא מציעא). איסור "בל תשחית" פירושו: כל שיש בו צורך לאדם אסור לו להשחיתו, ללא סיבה הראויה (הן מה שנברא, כגון עץ פרי, והן מה ששִכלל האדם כגון בתים ומכונות). הרש"ר הירש מחזק בדבריו: "לא לך הארץ אלא אתה נתון לה, עליך להוקירה כאדמת קודש לראות בכל יצור ה' אח לך, לאהוב אותו ולעזור לו... על כן ישמח לבבך עת ניצנים נראו בארץ ותתאבל על כל פרח נובל... כולם שאולים הם לך" ( אגרות צפון) . מבט מעמיק 194

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר