|
עמוד:186
ההתפתחות של כל מדינות האזור, בנוסף למאות מיליוני התיירים הממלאים את חופי הים, מגבירים את התנועה הימית בים התיכון כפי שלא הייתה מעולם, והוא מהווה כיום נתיב תחבורה עמוּס מאוד - עוברות בו כשליש מן הסחורות בעולם המועברות ממקום למקום באמצעות כלי שַיִט. אל התחבורה הימית מתווספת גם התחבורה היבשתית המתפתחת באזור הים התיכון - כבישים, אוֹטוֹסְטְרָדוֹת ורשת צפופה של מסילות רכבת. אליהם יש להוסיף גם את התחבורה האווירית - נמלי תעופה מודרניים ועמוסים ורשת נרחבת של נתיבי מטוסים. כל אלה גורמים לחברות הספנוּת ולחברות כלכליות עולמיות לראות בים התיכון נתיב תחבורה חשוב, המקַשר בין חלקי העולם כולו. ספינות ואוניות רבות, מלאות במוצרים שונים, חוצות את תעלת סוּאֵץ מדי יום ביומו. 1 נניח שביקשו מכם לתכנן מסלול שַיִט לאוניות המובילות סחורה בקווים הבאים: - בין ניו יורק (ארצות הברית) לסינגפור - בין לונדון (בריטניה) להונג קונג - בין חופי אוקראינה לקֵייפְטָאוּן (דרום אפריקה( מצאו את המקומות האלה באטלס, ותארו את מסלול השַיִט של האונייה השטה בנתיבים אלה. 2 א. תארו את מסלול השַיִט של אונייה היוצאת מנמל מַרְסֵיי (צרפת) ומגיעה למוֹמְבָּי (הודו): - לפני שנחפרה תעלת סואץ. - אחרי שנחפרה תעלת סואץ. ב. הסבירו את תרומתה החשובה של תעלת סואץ להתפתחות השַיִט בים התיכון. 3 ציינו את הסיבות לכך שהים התיכון הוא נתיב תחבורה בעל חשיבות עולמית. לפני שנחפרה תעלת סואץ, היה צריך להקיף את כל יבשת אפריקה כדי להגיע מאמריקה ומאירופה להודו ולארצות מזרח אסיה. מאז שנחפרה התעלה הדרך התקצרה מאוד. במפה: הדרך מבריטניה להודו לפני ואחרי חפירתה של תעלת סואץ 186
|
|