עמוד:8

גליה חתכה כל מנה ל 2 חלקים שווים . מספר המנות שהפיצה מחולקת אליהן גדל פי . 2 מספר המנות שיש עליהן זיתים גם הוא גדל פי . 2 עם זאת הפיצה וחלק הפיצה שעליו יש זיתים לא השתנו . בשלבים הראשונים של הלמידה התלמידים מרחיבים שברים בעזרת הוספת קווי חלוקה למלבנים . בדומה לחיתוך הפיצה , הוספת קווי החלוקה במלבן ממחישה את המשמעות של ההרחבה כחלוקה לחלקים קטנים יותר , ובפרט מדגישה את השוויון בין השבר המקורי לשבר המורחב – החלק הצבוע אינו משתנה . בהמשך , כשלומדים משהו חדש או רוצים להדגיש רעיון כלשהו , חוזרים אל ההמחשה במלבנים . בפעילויות 6 – 2 התלמידים מקשרים בין הרחבה על ידי הוספת קווי חלוקה במלבן ובין הפעולה המתמטית של הרחבה על ידי הכפלת המונה והמכנה באותו מספר . בדיון שבסוף פעילות 2 דנים בקשרים האלה . בסעיף ד של פעילות 4 התלמידים מתנסים בהרחבת שבר גדול מ - 1 ומגלים שאפשר להרחיב גם שברים גדולים מ - 1 באותו אופן שבו מרחיבים שברים קטנים מ - . 1 פעילות 5 היא הפעילות הראשונה שבה התלמידים מתנתקים ממודל מצויר ועוסקים בהרחבת שברים על ידי הכפלת המונה והמכנה . בפעילות 6 נתונים מלבנים מחולקים ושברים המתאימים להם , וכן נתונה חלוקת משנה של המלבנים בקווים מקווקווים . התלמידים משלימים את השברים המורחבים המתאימים לחלוקת המשנה . אפשר להמשיך את חלוקת המשנה על כל המלבן , או לחילופין להסיק בעזרת חישוב מה יהיה מספר החלקים במלבן אם יחולק כולו בחלוקת המשנה . השימוש בחישוב כדי למצוא את השבר המתאים לחלוקת המשנה מחדד את הקשר בין קווי החלוקה בציור ובין ההרחבה כפעולה מתמטית . אפשר לפתור את הפעילויות גם באמצעות יישום ישיר של הרחבת שברים . לדוגמה בסעיף א כל שליש צבוע מחולק ל - 4 חלקים שווים . כלומר יש הרחבה של השבר 2 3 בגורם . 4 . 6 כתבו שבר נוסף המתאים לציור בכל סעיף . מושית הבלשית עמוד – 14 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 90 - 85 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר