|
עמוד:11
ג . צמצום ( עמודים 36 – 28 ) היחידה הזאת עוסקת במשמעות פעולת הצמצום , בשאלה באילו מספרים אפשר לצמצם שבר נתון ובאילו אי אפשר ובקשר בין צמצום להרחבה . גם ביחידה הזאת התלמידים עוסקים במלבנים המחולקים בשתי חלוקות , אך בניגוד לתהליך ההרחבה , שבו מחלקים את החלקים לחלקים קטנים יותר באמצעות הוספה של קווי חלוקה , בצמצום " מצרפים " חלקים על ידי הדגשה של קווים קיימים . השימוש במלבנים גם להמחשת הצמצום וגם להמחשת ההרחבה מחזק את הזיקה בין פעולות הצמצום וההרחבה כפעולות הפוכות . עם המורה . 1 איזה חלק מהמלבן צבוע ? א . השלימו את התשובות של יערה ושל יוגב . אני רואה כאן מלבן המחולק ל -8 חלקים שווים . 6 מהחלקים צבועים , ולכן השבר המתאים הוא . 8 יערה אפשר לצרף כל שני חלקים לחלק אחד ולראות 4 חלקים שווים , שמתוכם 3 צבועים . לכן גם השבר 4 מתאים . יוגב ב . השלימו : = 4 בפעילויות 2 ו - 3 התלמידים מצמצמים שברים באמצעות צירוף חלקים על ידי הדגשת קווי חלוקה . בשלב הזה עדיין לא מזכירים את המונח צמצום . התלמידים מחפשים שברים שווים על ידי הדגשת הקווים , המאפשרת לראות חלוקה נוספת ה " מתעלמת " מקווי החלוקה המשניים , כפי שמוצג בדוגמה למעלה .
|
|