|
עמוד:10
אם כן , כיצד ? אם לא , מדוע אי אפשר ? כדאי לוודא שהתלמידים רואים את הקשר בין הסיפור על חלוקת הפיצה ובין הכתיבה הפורמלית של השברים וההרחבות . כמו כן רצוי לבקש מהתלמידים להציג נימוק מתמטי וגם נימוק המתבסס על הסיפור . בפעילות 17 מתנתקים מסיפור המסגרת , והתלמידים בודקים בכל סעיף אם אפשר להרחיב את השבר לפי המכנה או המונה הנתון או לא . כדי לתרגל את יכולות ההנמקה של התלמידים , בסוף הפעילות הם מתבקשים לבחור את אחד הסעיפים שלא התאפשרה בו הרחבה ולהסביר מדוע לא היה אפשר להרחיב את השבר . דוגמה להסבר בסעיף ד : 20 אינו כפולה של , 8 ולכן אי אפשר לכפול את המכנה 8 במספר שלם ולהגיע ל - . 20 או במונחים של פיצות : יש פיצה המחולקת ל - 8 חלקים שווים , ועל 3 חלקים יש זיתים . אין דרך לחתוך כל חתיכה לחלקים שווים כך שיתקבלו 20 חתיכות בסך הכול כי 20 אינו כפולה של . 8 בפעילויות 20 – 18 התלמידים משתמשים בהרחבת שברים לצורך השוואה . בפעילות 18 התלמידים מרחיבים שברים שונים לשברים בעלי מכנה נתון . המטרה היא להדגים כיצד הרחבה לשברים בעלי אותו מכנה יכולה להקל בהשוואה ביניהם ובסידורם לפי הגודל . למעשה מדובר בהרחבת שברים למכנה משותף , אך המכנה המשותף נתון ועדיין לא קוראים לו כך . בפעילויות 19 ו - 20 התלמידים משווים בין שברים שהמכנה של אחד מהם הוא כפולה של המכנה האחר . במצבים כאלה אפשר להרחיב שבר אחד למכנה של השבר האחר . כך מקבלים שני שברים שהמכנים שלהם שווים , וקל להשוות ביניהם . בפעילויות 21 ו - 22 התלמידים נעזרים בהרחבה כדי לפתור בעיות מילוליות שמצריכות חיבור וחיסור שברים . בשלב הזה אין מדובר עדיין במציאת מכנה משותף , אלא רק בהרחבה אינטואיטיבית שנועדה להקל בהמשך החישובים . בפעילויות 23 ו - 24 התלמידים עוסקים בהרחבת שברים על ישר המספרים . כדי לייצג הרחבה על ישר המספרים , מחלקים את הקטעים בחלוקה נוספת לחלקים שווים ובודקים אילו שברים מתאימים לשנתות המסומנות . מושית הבלשית עמוד – 27 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 90 - 85 )
|
|