|
עמוד:6
קריאת מילים , משפטים , קטעים א . שאלות פענוח - לאחר שהתלמידים יקראו משפטים או קטע , הציגו להם שאלות ממקדות שהתשובות עליהן יהיו קריאת המילה , המשפט או השורה . דוגמות : איפה המילה ... כתובה ? איפה מילה המתחילה ב ... כתובה ? איפה כתובה מילה שיש בה הצליל ... ? איפה כתובה מילה שמסתיימת בצליל ... ? איפה כתובה מילה שהיא ההפך מ .... ? ב . משחקי חריזה - התלמידים יציעו מילים שאפשר להוסיף לדקלום או לשיר מוכר ( למשל : " יונתן / הקטן / יהיה גנן / ... " ) . ג . הצלמים - אפשר לבנות כרטיסי הברקה : בכרטיס אחד ציור ובכרטיס נפרד - מילה . התלמידים יתאימו ציור למילה : הם " יצלמו " את המילה , יסתירו אותה , ויכתבו אותה מן הזיכרון ( זיכרון חזותי ) . ד . תיבת המילים הכיתתית - בכל פעם שתילמד מילה חדשה , תלמיד או תלמידה יקבלו אותה לכתיבה על כרטיס . אם יוכלו - ידביקו תמונה או ציור מתאימים על החלק האחורי של הכרטיס . איורים לפני כל פעילות כדאי לבדוק אם התלמידים מכירים את האיורים . הם יכולים לכנות בשמות שונים את אותו האיור . דוגמה : באיור של ליצן הם יכולים לומר : ליצן , מוקיון , פורים , מצחיק . יש לקבל מילים מתאימות , אך להדגיש את השם המסוים שנעשה בו שימוש בחוברת . נצלו את הכרטיסים המצוירים שבערכת האביזרים להרחבת אוצר המילים ולפיתוח החשיבה . למשל : א . סיפור בעל - פה - התלמידים ימציאו סיפור קטן , וישלבו בו מילים מתוך האיורים . ב . קישור למשפחות מילים - התלמידים יקשרו ( במידת האפשר ) את המילים למשפחת המילים , כלומר - לפועל אחר או לשם עצם מאותו השורש . לדוגמה : המחדד , נקרא כך , כי ... הוא מחדד את העיפרון / עושה את העיפרון חד . הטבח נקרא כך , כי ... הוא עובד במטבח . הגפרורים נקראים כך , כי הם עשויים מ ... גופרית . ג . הגדרות - תלמידים יתנסו בהגדרות של הדברים המצוירים . קודם יתארו תכונות שונות של מה שהם רואים ( אדום , קטן , יש לו כנפיים ) , ובהמשך יתארו מה הוא עושה או מה עושים בו ( הוא עף , גוזרים בהם ) . אפשר לשחק בזוגות : תלמיד אחד או תלמידה אחת מגדירים , והאחרים מנחשים . הקניית צליל / אות א . חידות שהרמז לפתרונן הוא הצליל הפותח או הצליל הסוגר ( למשל : " אני חי בים , ושמי מתחיל בצליל ד " ) - יש גם חידות המתבססות על איורים . ב . צלילים בשמות הילדים - כתבו צליל על הלוח , וקראו בשמות הילדים בכיתה . הילדים יתארגנו בקבוצות שהצליל הזה נמצא ( או לא נמצא ) בשמם . ג . גוף - אפשר לבנות את צורת האות שנלמדה באמצעות הגוף האנושי , או לצרף כמה תלמידים שיבנו בגופם את צורת האות . ד . מילים בעולם - בקשו מהתלמידים לחפש בכיתה , בבית הספר או בבית מילים המכילות את הצליל שנלמד . בשלבים הראשונים כדאי להימנע מהצגה של צלילים , העלולים להוביל לשגיאות כתיב ( א / ה / ע , ט / ת , כ / ח , ב / ו ) . רק בהמשך ההקניה הפנו את תשומת הלב של התלמידים לכך שבעברית יש צלילים שנשמעים אותו הדבר , אך הם נכתבים אחרת , והדגימו .
|
|