עמוד:14

אבחון והערכה הערכה היא תהליך אטי של איסוף מידע עובדתי על התנהגויות של פענוח ועל התנהגויות אורייניות במטרה לפתח פרופיל קורא / ת שיתאר ויפרש התנהגויות אלה . ההערכה משמשת בסיס לתכנון המשך ההוראה - למידה ולהשוואה של ההישגים בפועל להישגים נורמטיביים מצופים . תהליך זה מונחה על ידי שתי שאלות שעל המורה לברר : " מה הילד / ה יודע / ת ? " , ובעקבות כך : " מה צריך ללמד אותו / ה " ? תשובות לשאלות אלה יתקבלו רק תוך הידוד ( אינטראקציה ) בין המורה לילדים כחלק מתהליך ההוראה היום - יומי וכחלק מהנעשה בכיתה . הערכה כזאת תתרחש באמצעות פעילויות שהן משמעותיות לחיי הילד / ה בכיתה . ההערכה לא תהיה חד - פעמית או בסוף פרק זמן נתון , אלא מתמשכת ומשולבת בהוראה . איסוף המידע השיטתי יכול להיעשות במגוון כלים , כגון : תצפית , מבדק ( בסוף כל חוברת ) , מבדקים חיצוניים של הערכת הקריאה , ניתוח תוצרים . אם משתמשים במבדקים חיצוניים , יש לשים לב להתאמה בין מטרות המבדק החיצוני והאמצעים שהוא משתמש בהם לבין היכרות התלמידים עם אמצעים אלה בנקודת הזמן הספציפית . במרכז המורים נמצא מבדק לחוברת 1 ודף לריכוז נתונים . יש למלא את הנתונים האישיים עבור כל תלמיד / ה . המבדק הוא אישי - מורה מול תלמיד / ה . יש להדפיס את המבדק בהתאמה למספר התלמידים הנבדקים . אפשר לחזור על המבדק כמה פעמים , כדי לעקוב אחרי התקדמות התלמיד / ה בהיבטים שונים של רכישת הקריאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר