עמוד:10

הסביבה הלימודית המורים יתכננו את הסביבה בהתאם לצרכים שלהם , ובהתאם להרכב הכיתה . מומלץ שהסביבה הלימודית בכיתה תהיה עתירת חומרים כתובים , והיא תזמן לילדים מגוון התנסויות ופעילויות . יהיו בה מרכזי פעילות ויצירה שונים , שהילדים יוכלו לפעול בהם באופן עצמאי . המרכזים המומלצים הם : א . ספרייה - ספרי קריאה רבים ואוסף של טקסטים מסוגות שונות , כגון : מודעות , עיתונים , כרטיסי ברכה , פרסומים , מכתבים . ב . מרכז כתיבה - דפים , ציורים ותמונות כגירוי לכתיבה . ג . מרכז יצירה - כלים לציור , הדבקה , גזירה . ד . מרכז משחק - משחקי שולחן , כגון : משחק זיכרון , לוטו , דומינו , בינגו , משחקי מסלול . משחקים אלה ניתן לגייס ללימוד צלילים ומילים . ה . תאטרון - פינת התחפושות ואביזרים המאפשרות המחזה , משחק תפקידים או תאטרון . הרחבה למתקשים ולמתקדמים ילדים הרוכשים את הקריאה עלולים להיתקל בקשיים היכולים להיות קשורים למספר גורמים מולדים ונרכשים . ילדים שונים עשויים להיתקל בקשיים מסוג שונה , ועל המורה לאתר את הקושי , לזהות אותו ולהתאים לילדים את סוג ההוראה והתרגול המתאימים . הקשיים המרכזיים ברכישת הקריאה הם : א . קשיים בעיבוד הפונולוגי - מתבטאים בקשיים בזיהוי ו / או בזכירה של המילה שפוענחה . ב . קשיים בעיבוד ובזכירה של הסימנים האורתוגרפיים - מתבטאים בקשיים בזכירת הצלילים המתאימים לסמלים ו / או בזכירת רצף הסמלים במילה . ג . קשיים בפיתוח אוטומטיות בקריאה - כתוצאה מכך הקוראים המתחילים מפתחים קריאה איטית היכולה לפגוע בהבנת הנקרא . לפיכך , בתכנית " קסם וחברים " מוצע מסלול מדורג , המאפשר לכל תלמיד לתרגל את המודעות הפונולוגית במידה הדרושה לו ולעבד את ההתאמה בין גרפמה לפונמה במידה כזו שתאפשר לו אוטומטיות בקריאה . ההצעות לפעילויות למתקשים כוללות הן דפי עבודה מותאמים והן פעילויות משחקיות שמטרתן חיזוק ההנעה ללמידה . בהצעות אלה יש התייחסות לקשייהם השונים של התלמידים ופירוט מטרות הפעילויות המוצעות . במידת הצורך המורים יוכלו לבחור לתלמידיהם את התרגילים המתאימים לצרכיהם , ליכולותיהם ולקשייהם . גם ילדים שהשליטה שלהם בקריאה היא חלקית או מלאה , זקוקים לפעילויות המרחיבות את מגוון ההתנסויות בקריאה של טקסטים רחבים יותר . באמצעות חשיפה לטקסטים מגוונים אפשר לעודד את ההנעה ( מוטיבציה ) של הקוראים המתחילים לקרוא , לפתח את שטף הקריאה שלהם ולהגיע מהר יותר לקריאה אוטומטית . במד " ל גם הצעות להרחבה ולהעשרה לתלמידים מתקדמים . " קסם וחברים " מציעה מסלול מרכזי המתאים לחלק גדול של התלמידים , וגם דפי חיזוק והעשרה ( למתקשים ולמתקדמים ) . דפים אלה , לצד משחקים מודפסים ודיגיטליים לתרגול ולעשרה נמצאים במדור למורים באתר האינטרנט " קסם וחברים " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר