עמוד:4

התכנית " קסם וחברים" " קסם וחברים " מיועדת להוראת הקריאה , הכתיבה , ההאזנה והשיח . היא מבוססת על תכנית הלימודים של משרד החינוך . מטרות התכנית הן להקנות את כישורי הקריאה והכתיבה הבסיסיים לכלל תלמידי כיתה א , בדרך ייחודית , קלה ופשוטה ובאמצעות מפגש עם טקסטים איכותיים מסוגות שונות . בתכנית הושקעו מאמצים מכוונים לטיפוח השיח האורייני הדבור כחלק אינטגרלי מהוראת העיקרון האלפביתי ומחיזוק שטף הקריאה . לחוברות " קסם וחברים " יש גם גרסה דיגיטלית בכותר ספרי לימוד ( ראו פירוט בהמשך ) . יתרונות " קסם וחברים" . 1 " קסם וחברים " היא תכנית קריאה בשיטת הוראה ייחודית . הקניית האותיות וסימני הניקוד נעשית בדרך הדרגתית , על - ידי אנליזה ועל - ידי סינתזה של מילים ומבעים . השיטה מתאימה ליכולות ההתפתחותיות של התלמידים בכך שאינה מעמיסה על הזיכרון , ובו בזמן היא מאפשרת לתלמידים ליצור הכללות המקילות את רכישת הפענוח . על עקרונות השיטה ראו בהמשך ( עמ ' . ( 3 . 2 " קסם וחברים " פותחה בהלימה לתכנית הלימודים של החינוך הלשוני ולנספח יצירות הספרות של משרד החינוך ( יולי . ( 2011 תכנית הלימודים של החינוך הלשוני : " עברית - שפה , ספרות ותרבות ( תשס " ג ) " , ממליצה לטפח באופן שיטתי כישורי שפה ושיח בעל - פה ובכתב - לצד פיתוח כישורי פענוח הצופן של הקריאה ושל הכתיבה . פעילויות לטיפוח שיח אורייני מורחב בין עמיתים ובין מבוגרים לילדים וכן פעילויות לטיפוח הבנת הנשמע יכולות להוות מסגרת לימודית לכל תלמידי הכיתה - אלה הנמצאים בשלבי רכישת הצופן ואלה שכבר קוראים . מסגרות הלמידה המשותפות האלה חשובות מאוד למורה , כדי לאחד את הלומדים השונים בהקניה במליאת הכיתה באמצעות טקסט אחד משותף . תכנית הלימודים מצביעה גם על הצורך לחשוף את התלמידים , כבר בכיתה א , למגוון של טקסטים מסוגות שונות - טקסטים ספרותיים , מידעיים , מפעילים ואחרים - כדי לפתח את השימוש המושכל בלשון בחברה האוריינית . התכנית " קסם וחברים " מטפחת את השיח האורייני כחלק אינטגרלי מן ההוראה , באמצעות שילוב טקסטים איכותיים מסוגות שונות , ושיח על הנושאים הקשורים בהם באופן שיטתי ורציף . . 3 " קסם וחברים " מתאימה לכל התלמידים . משנת הלימודים תשס " ז מיישמים גני הילדים במדינת ישראל את תכנית הלימודים החדשה בגנים : ׳תשתית לקראת קריאה וכתיבה לגן הילדים הממלכתי והממלכתי - דתי התשס " ו׳ . על פי תכנית זו הילדים מכירים את רוב אותיות הא " ב בצורותיהן , בצליליהן ובשמותיהן . למרות העשייה האינטנסיבית בגני הילדים , יש להניח שגם בשנים הבאות יהיו אוכלוסיות של ילדים שמבחינה התפתחותית לא ירכשו את כל המיומנויות הנדרשות לרכישת הקריאה והכתיבה : ילדי עולים , מתקשים ולקויי למידה . ילדים אלה יזדקקו לזמן למידה ארוך יותר , להעשרה של אוצר מילים , לטיפוח יכולות האזנה ודיבור , לטיפוח מיומנויות אלפביתיות ולהתאמת החומרים ואמצעי ההוראה לרמתם . כדי לתווך את הלמידה למגוון האוכלוסיות המורים יוכלו להיעזר בכלים המוצעים במאגר של פעילויות מודפסות ואינטראקטיביות ש " קסם וחברים " מציעה ( בנוסף למסלול המרכזי שבחוברת הלימוד ) - דפי תרגול והעשרה הנמצאים ב " מרכז מורים " באתר " אופק " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר