|
עמוד:11
טיפוח הכתיבה מן המחקר על התפתחות השפה הכתובה אצל ילדים עולה שבתחום זה ההתפתחות מתרחשת עוד לפני התהליך הפורמלי של הוראת הקריאה והכתיבה . חוקרים מצביעים על כך שילדים מתעניינים בכתיבה ומתנסים בה עוד לפני הגיעם למסגרות למידה פורמליות . לכן יש להמשיך ולטפח את הנטייה הזאת על ידי יצירת הזדמנויות לכתיבה בכיתה . בשלבים הראשונים כתיבתם של הילדים אינה כתיבה מוסכמת - תקנית , אלא היא משקפת את הבנתם ואת ידיעותיהם המתפתחות בנוגע לשפה הכתובה . ההתנסויות החוזרות ונשנות , בד בבד עם הלמידה הפורמלית של מוסכמות השפה הכתובה , יאפשרו לילדים לשכלל את הבנתם ולהתקרב עוד ועוד אל הכתיבה המוסכמת . חשוב להבחין בין כתיבה כמערכת רישום ( הכרת מוסכמות , כתיבה בשורה , צורת האותיות , ריווח ) , לבין כתיבה לצורך פיתוח שיח כתוב ( כתיבה חופשית , כתיבה ילדית ) . טיפוח הקריאה לפי תכנית הלימודים בחינוך לשוני , חלק ממטרות החינוך הן שכל התלמידים " יוכלו לשלוט בשפה הדבורה והכתובה למילוי צרכים תקשורתיים " , ויותר מכך : " יוכלו להבין טקסטים דבורים וכתובים במגוון סוגות " , " יהיו בעלי יכולת קריאה מושכלת של טקסטים ספרותיים " . מטרת " קסם וחברים " היא להוביל את התלמידים לפענוח טקסטים , לעודד קריאה ולהעלות את יכולת הקריאה , ולהגיע לשלב של חשיבה על משמעות הכתוב מעבר לפענוח . חשיפת הלומדים לטקסטים כתובים מגוונים מאפשרת להם להכיר את המאפיינים ואת המוסכמות של השפה הכתובה בהשוואה לשפה הדבורה . בשפה הכתובה יש שימוש רב במידע מאורגן על - פי כללים , אוצר מילים גבוה ומופשט , מבנים מורפו - תחביריים ספרותיים ומבנים תחביריים פחות שכיחים , כגון : סביל . השפה הכתובה מאופיינת גם בדחיסות לשונית גבוהה , שמתבטאת בכמות רבה יותר של מילות תוכן בכל מבע , ובאי שימוש בסמני שיח האופייניים לשפה הדבורה . לאחר התנסויות חוזרות ונשנות בקריאת טקסטים בליווי המורה , ילדים יכולים ללמוד : כיצד להסתייע בידע הקודם ( תוכן ולשון ) , אילו אסטרטגיות לפתרון בעיות בקריאה עומדות לרשותם , ואילו שאלות והנחות עליהם להציב לעצמם . כל אלה מבססים את ההבנה ותורמים גם לפענוח . הטקסטים בחוברות מייצגים סוגות ותת סוגות שונות : טקסט ספרותי ( שיר , משל ) , טקסט מידע , מכתב , פתק , הזמנה , הוראות , רשימה , תפריט ועוד . המורים יזמנו בצורה שיטתית התנסויות בקריאה בקול של הטקסטים בחוברת על ידי התלמידים המסוגלים לעמוד במשימה זו . הקריאה בקול תורמת לביסוס הקריאה , להנאה ממנה ולקידום אסטרטגיות ההבנה . טיפוח הקריאה צריך להימשך מחוץ לעבודה בחוברות באמצעות קריאה בכיתה של טקסטים מסוגים שונים .
|
|