עמוד:9

של משרד החינוך יש לשלב בין שני סוגים של פעולות הערכה : א . הערכה מעצבת ( מבוססת על הגישה האיכותית ) – המטרה המרכזית של ההערכה המעצבת היא קידום הלמידה , והיא אמורה להוות חלק אינטגרלי מתהליך ההוראה והלמידה . ההמלצה היא לשתף את התלמידים ביעדים ובקריטריונים שעל פיהם הם מוערכים ולתת משוב מפורט שיסייע להם להתקדם בלמידה , כולל הזדמנויות למשוב עמיתים . ב . הערכה מסכמת ( מבוססת על הגישה הכמותית ) – המטרה המרכזית של ההערכה המסכמת היא בחינת ההישגים של התלמידים בנקודת זמן מסוימת לצורך סיכום או דיווח ( למשל , לצורך מתן ציון בסיום שליש או בסוף שנת הלימודים ) . ספרי הסדרה " מדברים בעברית " מספקים מגוון הזדמנויות לפעולות הערכה משני הסוגים . מומלץ להיעזר בתכנון פעולות ההערכה בטבלה המופיעה במבוא של המדריך למורה , שבה מפורטים יעדי ההוראה וביצועי ההבנה ברמות החשיבה השונות כנדרש בתוכנית הלימודים . בנוסף , מוצעים למורים מבדקים מתוקשבים לצורך הערכה מסכמת בסוף כל פרק בכל אחד מהספרים . המבדקים בוחנים את הידע הלשוני בכל אופנויות השפה ובמיומנויות השונות : הבנת הנקרא , הבנת הנשמע , קריאה בקול , דיבור וכתיבה , והם מלווים במחוון להערכת ביצועי התלמידים . המבדקים מופיעים בפתקית למורה על גבי הגרסה הדיגיטלית של הספרים ב " כותר " והם זמינים גם בגרסת הדפסה ( מבדק לדוגמה - בנספח א בסוף המדריך למורה ) . מאמרים אקדמיים אתרים מומלצים . 1 אצטבא – קהילה לומדת עברית בבית הספר הערבי . 2 آفاق ( אופק ) – הילקוט הדיגיטלי , עברית לדוברי ערבית , מטח . 3 כותר – ספרי לימוד דיגיטליים , עברית לדוברי ערבית , מטח . 4 אתר האקדמיה ללשון העברית רשימה ביבליוגרפית ואתרים מומלצים תוכניות לימודים . 1 תוכנית לימודים " עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים " לשלוש חטיבות הגיל : ג - יב , ירושלים התשע " ב ( . ( 2011 . 2 תוכנית לימודים " טעימות בשפה העברית " לכיתות א - ב בבתי הספר הערביים ( . ( 2016 . 3 " עברית על הרצף " , חוזר מנכ " ל : תכנית משרד החינוך לשיפור שליטת תלמידי החברה הערבית בשפה העברית המדוברת , התשע " ה ( . ( 2015 . 4 " מתווה מדיניות מו " פ לפדגוגיה מוטת עתיד , מגמות , אתגרים , עקרונות והמלצות " , משרד החינוך , אגף מו " פ . . 5 מסגרת התייחסות אירופית משותפת לשפות : למידה , הוראה , הערכה ( מהא " ם ) , היחידה למדיניות שפה , מועצת אירופה , שטרסבורג ( . ( 2016 . 1 אולשטיין , ע ' מורסיה , מ ' ( . ( 2014 גישות מבוססות שיח : מסגרת חדשה להוראה וללמידה של שפה שנייה , בתוך : דוניצה - שמידט , ס ' וענבר – לוריא , ע ' , עורכות ( . ( 2014 סוגיות בהוראת שפות בישראל , חלק ב ' , מכון מופת . . 2 בלום קולקה , ש ' , " פיתוח תכניות לימודים בשפת האם ובשפה שנייה " . בתוך נבו , נ ' ואולשטיין ע ' ( תשס " ח ) , השפה העברית בעידן הגלובליזציה , י " ל מאגנס , ירושלים , האוניברסיטה העברית . . 3 גונן , ע ' , " שינוי לשוני פעיל ומבדל בעברית הישראלית - שם המספר כמקרה מבחן " , בלשנות עברית , 71 תשע " ז , עמ ' . 34 - 17 . 4 וויסמן , כ ' , גונן , א , ( , ( 2011 עברית אינטרנטית , הוצאת כתר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר