עמוד:68

מבוא לפרק לפי ההמלצה בתוכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 6 שעות לנושא הזה . לפרק הזה שתי מטרות עיקריות : א . פתרון שיטתי של בעיות מילוליות דו - שלביות . בעיקר בעיות מסוגים קשים יותר מאלה שנלמדו בכיתה ד . ב . הקניית דרך עבודה שיטתית לפתרון בעיות רב - שלביות . לשם כך על התלמידים לנתח את הטקסטים , להבין את המצבים המתוארים בהם ולכתוב תרגילים שאפשר לפתור בעזרתם את הבעיות . הדרך הדידקטית להוראת פתרון בעיות דו שלביות ורב שלביות בספרות המחקר העוסקת בפתרון בעיות מילוליות רב - שלביות אפשר למצוא הצעות למגוון דרכי הוראה . דרך ההוראה בפרק הזה מתבססת על חלק מהאסטרטגיות היוריסטיות ( heuristic ) של ג ' ורג ' פוליה ושל ממשיכו , אלן שונפלד : א . פירוק והרכבה : מנסים לפרק את הבעיה לבעיות פשוטות יותר , פותרים אותן ומרכיבים את פתרונותיהן כך שיתקבל הפתרון של הבעיה המקורית . ב . הסתמכות על בעיות קודמות הדומות לבעיה הנתונה . ג . שימוש במרכיבים מסייעים : כינויים ותבניות . התלמידים לומדים שיש לשים לב לא רק למספרים בבעיה , אלא גם לכינויים , כלומר התיאורים המילוליים של העצמים והקבוצות בבעיה , משום שהקשר בין הקבוצות נקבע לפי התיאורים שלהן . הקשר הזה מאפשר לבחור את התבניות המתאימות למבנה הבעיה ( תבנית חיבורית או כפלית ) . כתיבת בעיות מילוליות כמו בכל הפרקים העוסקים בבעיות מילוליות , גם בפרק הזה מעודדים את התלמידים לכתוב בעיות מילוליות בעלות המבנה המתמטי הנלמד . כשהתלמידים מנסחים בעצמם בעיות מילוליות במתמטיקה , הם מפתחים את היכולת שלהם לפתור בעיות וכן את יכולת ההבעה שלהם בכתב . על סמך סוגי הבעיות שהתלמידים כותבים אפשר לעזור להם לכתוב בעיות מגוונות ומורכבות יותר . כדאי לבקש מהתלמידים לכתוב בעיות גם בחלקים של הפרק שבהם אינם מתבקשים לכך . בל " ש – בעיות לא שגרתיות לאורך הפרק שזורות גם בעיות מילוליות מסוג בל " ש . מטרת העיסוק בבעיות האלה היא חשיבה על דרכי פתרון מגוונות , התמקדות בתהליך הפתרון והרחבת נקודת המבט של התלמידים על נושאים ועל רעיונות מתמטיים . 1 . Polya , G . ( 1945 ) . ( 2 nd Edition , 1973 ) , How to solve it . Princeton University Press , Princeton . 2 . Schoenfeld , A . H ,. ( 1992 ) . Learning to think mathematically : Problem solving , metacognition , and sense making in mathematics . In D . A . Grouws ( Ed . ) , Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning : A Project of the National Council of Teachers of Mathematics ( pp . 334 – 370 ) . New York , NY , England : Macmillan Publishing Co , Inc .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר