עמוד:65

בסעיף ג בפעילות 3 יש לשים לב לנתון הסמוי הנחוץ כדי לחשב את משקל המזון – יש שבעה ימים בשבוע . משקל המזון שאביחי נותן לסוס שלו בכל יום קטן פי 55 ממשקל הסוס . כמה ק " ג מזון אביחי נותן לסוס שלו בשבוע ? חישוב : אפשר לפתור את הבעיה הזאת בעזרת שני תרגילים – ראשית לחשב את משקל המזון שאביחי נותן לסוס בכל יום ( , ( 550 : 55 = 10 ואחר כך לחשב את משקל המזון שהוא נותן לו בשבוע ( . ( 10 × 7 = 70 אפשרות נוספת היא לפתור בעזרת תרגיל שרשרת אחד : . 550 : 55 × 7 = 70 כלומר אביחי נותן לסוס שלו 70 ק " ג מזון בשבוע . סעיף ד של הפעילות הזאת מציג בעיה לא שגרתית , שאין תרגיל מסוים שהתלמידים יכולים להשתמש בו כדי לפתור אותה . ד לאביחי יש גם אווז וארנב . משקל האווז גדול פי 2 ממשקל הארנב . משקל האווז גדול ב 3 ק " ג ממשקל הארנב . כמה הארנב שוקל ? כמה האווז שוקל ? חישוב : אפשר להגיע לפתרון בעזרת הקשר בין שני המשפטים הנתונים : אם משקל האווז גדול פי 2 ממשקל הארנב , ההפרש בין המשקלים שלהם שווה למשקל הארנב . לפיכך משקל הארנב הוא 3 ק " ג , ומשקל האווז הוא 6 ק " ג . אפשר לתאר את המצב הזה בצורה סכמתית , כך : אפשר להציע לתלמידים המתקשים לפתור את הבעיה בשיטה של נסייה וטעייה . כדי לפתור את סעיף ג בפעילות , 4 על התלמידים לאמוד את משקל המזון שהם אוכלים ביום , ואפשר לקיים על כך דיון . המסקנה שהם אמורים להסיק היא שהקשר בין משקל הגוף למשקל המזון אצל החדף הפוך מאצלם ( ואצל בני אדם בכלל ) – אצל החדף משקל המזון שהוא אוכל ביום גדול ממשקל גופו , ואילו אצל התלמידים משקל המזון שהם אוכלים ביום קטן ממשקל גופם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר