עמוד:52

בתרגילים שבפעילות 14 התלמידים נוכחים לדעת שבתרגיל חיסור , אם מוסיפים את אותו מספר למחסר ולמחוסר או מחסרים את אותו מספר מהמחסר ומהמחוסר , התוצאה נשארת ללא שינוי . . 14 « בכל סעיף שבצו את המספרים שעל לבני המשחק כך שיתקבלו שוויונות . דיון איך אפשר לשבץ את המספרים בלי לפתור את התרגילים ? לפעמים נוח להשתמש בידע הזה כדי לפתור תרגילי חיסור בלי להשתמש באלגוריתם . למשל : 3 , 482 – 198 = אם מוסיפים 2 למחוסר ולמחסר מתקבל התרגיל הזה : , 3 , 482 – 198 = 3 , 484 – 200 = ואת התרגיל הזה קל לפתור בעל פה . בפעילויות 15 ו - 16 התלמידים ממשיכים לעסוק בחקר תכונות של פעולות החשבון באמצעות קשר בין תרגילים . בפעילויות האלה חוקרים את פעולת החיסור . התלמידים בודקים כיצד תוצאת תרגיל החיסור משתנה כשמשנים את המספרים בתרגיל : אם מוסיפים את אותו מספר גם למחוסר וגם למחסר , או מחסירים את אותו מספר , התוצאה נשארת ללא שינוי . דוגמה : 453 - 134 = 454 - 135 אם מוסיפים מספר למחוסר , התוצאה גדלה , ואם מחסירים מספר מהמחוסר , התוצאה קטנה . דוגמה : 453 – 137 < 454 - 137 אם מוסיפים מספר למחסר , התוצאה קטנה , ואם מחסירים מספר מהמחסר , התוצאה גדלה . דוגמה : 453 – 137 > 453 - 138 אין להדגיש את המונחים " מחוסר " ו " מחסר " , וחשוב לא ללמד את הכללים . עם זאת כדאי לבקש מהתלמידים הסברים למקרים מסוימים . הינה דוגמה להסבר של ילד לדוגמה האחרונה : הסימן הוא > מפני שאם מחסירים מ - 453 מספר גדול מ - 137 " נשאר פחות " מ - . 453 בפעילויות 17 ו - 18 חוקרים אי - שוויונות של חיבור וחיסור . תחילה , בפעילות , 17 התלמידים משלימים מספרים באופן לא שיטתי במטרה להגיע לאי - שוויון נכון , ובהמשך , בפעילות , 18 המוגדרת אתגר , הם מתבקשים להכליל ולבדוק מה המספר הקטן ביותר המתאים והגדול ביותר המתאים , אם אפשר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר