עמוד:21

על הדוכן מונחות 4 5 8 פיצות . כדי למצוא את השבר המתאים , יש למצוא כמה מנות של שמינית יש על הדוכן . ב - 4 פיצות שלמות יש 32 מנות של שמינית ( , ( 4 = 8 32 ומוסיפים את 5 המנות החתוכות . בסך הכול יש על הדוכן 37 שמיניות פיצה ( . ( 4 5 8 8 37 ב " פיצה שישיות " הפיצות מוסתרות כדי לעודד את התלמידים להשתמש בדמיון ולהשתחרר מהצורך בהמחשה . בפעילות 13 המספרים מיוצגים בפסים . אפשר להיעזר בציור , אך המשמעות של השבר מופשטת יותר – כבר לא מנת פיצה אלא פשוט חלק מפס : אם מחלקים כל פס לחמישה חלקים שווים , מקבלים 5 חמישיות בכל פס ( , ( 5 5 כלומר 30 חמישיות ב - 6 הפסים ( . ( 6 = 5 30 מוסיפים את שתי החמישיות הצבועות בפס המחולק ומקבלים . 6 2 5 5 32 בפעילות 15 מוצאים שברים השווים למספרים מעורבים ללא ציורים . התלמידים יכולים להיעזר בפיצות המחיקות ובפסים המחולקים המחיקים המצורפים בסוף הספר או להשתמש בדמיון . כדאי להציע לתלמידים למצוא ולכתוב את השבר המתאים למספר השלם כשלב ביניים , כפי שמוצג בדוגמה . מתוך ההתנסות עם הייצוגים השונים התלמידים יפתחו לעצמם אסטרטגיות למציאת השבר המתאים . חלק מהתלמידים יגיעו אל ההבנה שאפשר להיעזר בתרגיל כפל ובתרגיל חיבור כדי למצוא את המונה של השבר המתאים . תלמידים אחרים ימשיכו לצייר או לדמיין ייצוגים שונים . יש לאפשר את כל הדרכים , כל תלמיד על פי רמתו . כדאי לדון בדרכים השונות ולבקש מהתלמידים שיסבירו את דרכי הפתרון שלהם . מושית הבלשית עמוד – 41 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 94 – 89 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר