עמוד:19

ג . משבר למספר מעורב ולהפך ( עמודים 48 – 32 ) ביחידה הזאת התלמידים עוסקים תחילה בשברים השווים למספרים שלמים , ולאחר מכן במספרים מעורבים ובשברים השווים להם . לאורך כל היחידה הם נעזרים בייצוגים שונים של השבר : השבר כנקודה על ישר המספרים והשבר כחלק משלם כשהשלם הוא פיצה עגולה או פס . בשלב הזה של הלימוד התלמידים כבר יודעים שלכל מספר מעורב יש שבר השווה לו , והדגש ביחידה הנוכחית הוא על המעבר משבר למספר מעורב ולהפך . חשוב להסתמך על הבנה ועל משמעות ולא להכתיב לתלמידים שיטות טכניות . הם יפתחו בעצמם שיטות נוחות לחישוב מתוך הבנת המצב , כל תלמיד בקצב שלו . בפעילויות 9 – 1 התלמידים עוסקים במעבר משברים למספרים שלמים . בפעילויות 1 ו - 3 הם נעזרים בייצוג השבר כמנת פיצה . ציורי הפיצות מאפשרים לתלמידים לדמיין כמה מנות פיצה יש בפיצות השלמות . בפעילויות 8 – 4 השבר מיוצג כנקודה על ישר המספרים . לצורך התאמת שברים למספרים שלמים יש לבדוק כמה צעדי גמד צריך כדי להגיע לכל מספר שלם . בפעילות 9 התלמידים מתרגלים מעבר משבר למספר שלם ולהפך , וכל תלמיד יכול לבחור את השיטה הנוחה לו . בעזרת העבודה עם הפיצות ועם ישר המספרים יהיו תלמידים שיגלו שהם יכולים להיעזר בתרגילי כפל וחילוק . למשל , כדי לדעת כמה שמיניות פיצה יש ב - 4 פיצות , יש לחשוב על כך שבכל פיצה שלמה יש 8 שמיניות , ולכן ב - 4 פיצות יש 32 שמיניות ( . ( 4 x 8 = 32 באופן דומה , כדי לדעת לאיזה מספר שלם השבר 4 20 שווה , יש לבדוק כמה קפיצות של 4 רבעים ( שלם ) יש לעשות כדי להגיע ל - 20 רבעים , כלומר . 4 x = 20 על התלמידים לגלות בעצמם באילו תרגילים הם יכולים להיעזר , ורצוי להימנע מלהכתיב להם כללים . תלמידים שאינם רואים בעצמם את הקשר לתרגיל יתקשו לזכור אותו , מה שעלול להוביל בעתיד לשימוש לא נכון בתרגילים ולטעויות . אפשר לעזור לתלמידים להגיע למסקנה בעזרת שאלות מכוונות כמו השאלות בדיון שאחרי פעילות . 4 דיון כמה צעדי גמד נכנסים בכל צעד של הענק בישר א ? כמה בישר ב ? בכמה המונה של כל שבר גדול מהמונה של השבר המסומן לפניו על ישר א ? ועל ישר ב ? איזה שבר מתאים למספר 6 בכל אחד מהישרים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר