עמוד:14

על אורן והאורן שלו / לאה נאור , עמ ' 18 הסיפור הוותיק של לאה נאור מזמן חשיפה ודיון בערכי סביבה וקיימות ; הוא ממשיך ערכים יהודיים ותיקים ( " כּ ִ י י קּ ָ ר ֵא ק ַן - צ ִפּוֹר ל ְפ ָני ךָ בּ ַ דּר ֶ ךְ בּ ְ כ ָל - ע ֵץ א וֹ ע ַל - ה ָא ָר ֶץ , א ֶפ ְר ֹח ִים א וֹ ב ֵיצ ִים , וה ָא ֵם ר ֹב ֶצ ֶת ע ַל - ה ָא ֶפ ְר ֹח ִים , א וֹ ע ַל - ה ַ בּ ֵ יצ ִים -- לֹא - ת ִ קּ ַ ח ה ָא ֵם , ע ַל - ה ַ בּ ָ נים " , דברים כב , ו ) ומתחבר לערכים הומניסטיים בתרבויות שונות ולשיח הסביבתי העכשווי הרלוונטי לאנושות כולה . הסיפור עוסק בקשר המיוחד שבין הילד אורן לעץ האורן שניטע בחצר הבית כשאורן נולד . תחילה התבטא הקשר בהשוואת הצמיחה של אורן העץ ואורן הילד , כסמל להיותם יצורים חיים , המתפתחים ומשתנים זה לצד זה . הפתיח מתאר את הקשר עכשיו , בזמן הסיפור : אורן הילד אוהב לטפס על עץ האורן " שלו " ולבדוק את קיני הציפורים . האירוע שמתחיל את הסיפור הוא הופעתם של עובדי חברת החשמל המתכוונים לכרות את העץ . אורן מסביר שעל עץ האורן חיים ציפורים וגוזליהן - " כולם ימותו ! " אבל הפועלים אינם מוותרים על תכניתם . אורן , החומל על העץ ועל הדיירים הקטנים , חסרי האונים , יוצא למאבק כדי לבטל את רוע הגזרה . הוא פונה לאמו , אבל גם היא סבורה שאי אפשר לשנות את ההחלטה , ואורן מחליט לפתור את הבעיה בכוחות עצמו . הוא מטפס על העץ , מגייס את תמיכתם של חבריו במאבק להגנה על העץ ועל קיני הציפורים - ומצליח . מלבד הנרטיב הסביבתי , הסיפור מבליט את היחיד - ילד צעיר וחסר ניסיון - היוצא להגנתם של חלשים ממנו , ונאבק בכוחות חזקים ממנו ; את היוזמה , את המנהיגות ואת הנחישות עד להישג הנכס . לפני הקריאה מבררים עם הילדים את משמעות השם הלא - שקו של הסיפור ומבקשים לשער על פי השם איזה קשר יכול להיות בין ילד לעץ . קריאת הסיפור אחרי קריאה קולית ראשונה של הסיפור שוחחו עם הילדים על המידע הגלוי - הדמויות , רצ האירועים , הבעיה ופתרונה . קראו את הסיפור בקול פעם שנייה , ובקשו מהתלמידים לבחור דמות אחת , להעמיד את עצמם במקומה ולשער מה היו מרגישים במהלך האירוע שבסיפור . למשל : מה הרגיש אורן ? ( נבהל , חשש לגורל הציפורים , כעס על אנשי חברת חשמל ואולי גם על אמו , החלטיות ואומץ לפעול , שמחה וגאווה על הצלת הציפורים וכו ' ); מה הרגישו אנשי חברת החשמל ? ( חוסר אכפתיות ? כעס ? דאגה לילדים שעל העץ ? שמחה על הסו הטוב ?) . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה חלק מהילדים כבר קוראים , ולכן חלק מהפעילויות מצוירות וחלק מהפעילויות דורשות קריאה וכתיבה . פעילויות 3 - 1 מצוירות , והילדים מתבקשים בהן לגלות הבנה של הסיפור . פעילויות 5 - 4 גם הן מטפלות בהבנה של הסיפור , אלא שכאן הילדים כבר מתבקשים לקרוא ולהבין הן את השאלה והן את הסיפור לצורך מענה בכתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר