עמוד:3

הקדמה ההוראה הפורמלית של הקריאה נעשית בכיתה א , אך המהלך ההתפתחותי לקראתה מתחיל הרבה קודם . מחקרים מצביעים על קשר הדוק בין רמת המוכנות המטה - לשונית והאוריינית של ילדים הנכנסים לבית הספר לבין ההצלחה ברכישת הקריאה והכתיבה בכיתה א . אחד ממרכיבי המודעות המטה - לשונית הוא המודעות הפונולוגית . מודעות זו הולכת ומתפתחת בגיל הצעיר בתיווך מבוגרים , ואפשר לראות בה כמה שלבים : הבנה שמילים מורכבות מצלילים ושבמילים שונות יש צלילים שונים , הבחנה בצליל הראשון במילה ( " צליל פותח ” ) ובצליל האחרון בה ( " צליל סוגר ” ) , ערנות לכך שהשמטה או החלפה של צליל במילה משנה את משמעותה ( לדוגמה : דלק – דבק ; מרק – ברק ; שם – שם – שם ) . הגברת הערנות לדמיון ושוני צלילי בין מילים מסייעת בתפיסת המבנה הסדיר של המילים . מחקרים בשפות שונות מראים קשר הדוק בין מודעות פונולוגית וידע אותיות לבין הישגים בבית הספר , הבאים לידי ביטוי בפענוח מהיר ומדויק של מילים , בכתיב תקין ובהבנת הנקרא . התפתחות המודעות הפונולוגית אצל ילדים מתחילה לפני הכניסה לבית הספר . למשל , כשמפנים את תשומת ליבם של הילדים לחרוזים , הם לומדים לזהות חריזה וליצור חרוזים בעצמם . הם נעשים מודעים לצלילים שהם הוגים ושמים לב לדמיון ולשוני בין מילים – מבחינת אורך המילים , מבחינת מבחר הצלילים במילים ומבחינת סדר הצלילים בכל מילה . עם הגיל מתפתחת גם היכולת להפריד בין מילה לבין האובייקט שהיא מציינת , למשל ; פרת משה רבנו " זכתה ” בשם ארוך בן שלוש מילים , אבל החיפושית עצמה היא זערורית ; פיל , לעומת זאת , הוא בעל חיים גדול מאוד , אך המילה שמציינת אותו היא בת הברה אחת בלבד . על סף הכניסה לבית הספר הילדים לומדים לפרק מילים למרכיביהן : לזהות דמיון בין הצלילים הראשונים במילים ( למשל , " פיל ” ו ” פיתה ” מתחילים ב - פי ) , לחלק מילים לרכיביהן – תחילה באופן גס , להברות , למשל גל - ג - לים , ועם הזמן למרכיביהן הקטנים יותר ( ג - ל - ג - לי - ם ) . כאשר הילדים מתוודעים לאותיות הא ”ב – מצטרף ידע האותיות למודעות הפונולוגית ונוצרת תמונה שלמה של ייצוג השפה בכתב . בגן הילדים לומדים לזהות את האותיות בשם ובצורה , וחלק מהילדים גם מקשרים את האותיות לצליליהן ( למשל , באות חי ” ת כותבים את הצלילים ח , ח וכן הלאה ) . עם הכניסה לכיתה א מתחיל הלימוד הפורמלי של השפה הכתובה . מלבד קשרי הגומלין בין המודעות פונולוגית לקריאה , מחקרים מראים שמודעות פונולוגית מפותחת מקלה את רכישת הקריאה , מזרזת אותה ומנבאת הצלחה ברכישת הקריאה . התבוננות בביצועי תלמידים בתחום המודעות הפונולוגית עשויה לסייע למורה לאתר תלמידים לקויי למידה כבר בשלב הזה ולסייע להם . . 1 החלוקה הדקה ביותר , ברמה של פונמות ( ג - ל - ג - ל - י - ם ) איננה מצופה מתלמידים בבית הספר היסודי . . 2 תוכנית הלימודים לאוריינות ושפה בגן הילדים מתמקדת בשלושה תחומים – מיומנויות אלפא -ביתיות ( מודעות פונולוגית וידע אותיות ) , כישורי לשון ומכוונות לספרי ילדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר