עמוד:4

מבוא על הסדרה " מדברים בעברית" הסדרה " מדברים בעברית " מיועדת לתלמידים דוברי ערבית בבתי הספר הערביים בישראל ולמוריהם . הסדרה נכתבה על פי תוכנית הלימודים " עברית כשפה שנייה בבתי הספר הערביים " , תשע " ב , ובהלימה לתוכנית " עברית על הרצף " , המבקשת לחזק את כישורי השיח הדבור בעברית . על פי המדיניות הלשונית החדשה בישראל , תלמידי החינוך הערבי בגיל הרך לומדים תחילה את הערבית כשפת אם , ובגני החובה הם נחשפים לשפה העברית הדבורה . בכיתות א - ב הם מרחיבים את המיומנויות התקשורתיות בשפה העברית הדבורה , ומכיתה ג הם לומדים את כל ארבע אופנויות העברית כשפה שנייה . הסדרה " מדברים בעברית " כוללת את ערכת החוברות " מדברים בעברית " לכיתה ב , שבמרכזה פעילויות ומשחקים להפעלה בדיבור ולחשיפה ראשונית לאותיות האלף - בית בעברית ; את " מדברים בעברית " לכיתה ג , שבמרכזה רכישת הקריאה והכתיבה וביסוסן ; ואת ספרי הסדרה לכיתות ד - ו , המתמקדים בביסוס מיומנויות השיח הכתוב והדבור ובהרחבתן כמו גם בהעשרת המפגש של התלמידים עם השפה העברית . מטרת העל של הסדרה היא להבטיח כי תלמידים שהעברית אינה שפת אימם יוכלו לעשות שימוש מושכל בעל - פה ובכתב במגוון סוגי הלשון בהקשרים חברתיים שונים עם תלמידים בני אותו גיל הדוברים עברית כשפת אם , וכן במצבים נוספים בחיי היום - יום המפגישים אותם עם דוברי עברית . מטרה נוספת היא להעלות את המודעות של המורים , של התלמידים ושל הוריהם ליתרונות שברכישת שלוש השפות הנלמדות בבית הספר : ערבית , שפת האם ; עברית , שפת המקום ; ואנגלית , שפת העולם . בסדרה " מדברים בעברית " הוטמעו חידושים רבים הנשענים על שילוב של כמה גישות עדכניות בהוראת שפה שנייה ובחינוך רב - לשוני : חיזוק מיומנויות השיח הדבור והתקשורתי , הנסמך על ההכרה בחשיבות של השליטה בשפה העברית , כפי שהיא מנוסחת ברציונל של התוכנית " עברית על הרצף " : " ידיעת השפה העברית בכלל והשפה הדבורה בפרט בקרב התלמידים דוברי הערבית היא צורך חיוני , כבסיס לתקשורת ולמעורבות חברתית ותרבותית . תקשורת זו היא תנאי יסוד להבנה הדדית בין האזרחים משני המגזרים , והיא חיונית ליצירת דיאלוג בין שתי התרבויות – הערבית והיהודית " . חידוש זה - יסודו בגישה הבלשנית - פונקציונלית להוראת שפה שנייה , הכוללת כשירות לשונית – ידע של אוצר מילים , ידע דקדוקי וכישורי שיח , וכן כשירות פרגמטית – שימוש לשוני יעיל והולם במצבי תקשורת ובסיטואציות חברתיות שונות . " גישות מבוססות שיח " תומכות בלמידה של ידע דקדוקי המוטמע היטב בתהליך למידת השפה הטבעית , והן מובילות את הלומדים למצב שבו הם מסוגלים להשתמש בשפה הנרכשת ביעילות ובמיומנות . השפה הכתובה נוטה לשמרנות יחסית ולרוב מצייתת לנורמות כתיבה מוגדרות , אבל השפה המדוברת דינמית הרבה יותר : אוצר המילים של השפה המדוברת נמצא בתהליך מתמיד של שינוי - מילים נפלטות ושוב אינן משמשות כמעט ( ופעמים רבות אין הדור הצעיר מכיר מילים שהיו מוכרות היטב לדור המבוגר יותר ) , ומילים אחרות נקלטות . גם בדקדוק של השפה המדוברת מתרחשים שינויים דומים - מבנים תחביריים ותיקים מפנים מקום למבנים חדשים ו " פרועים " . תהליך דומה מתרחש גם במערכת הפונולוגית של ההגייה ושל כללי הדקדוק הנגזרים ממנה . כל זה מחייב את מורי השפה , ובעיקר מורי שפה שנייה , לגמישות רבה בהוראת יסודות השפה הנלמדת . כמו כן , בתקופתנו החיים בכלל והשפה בפרט מושפעים מאוד מהאינטרנט . באינטרנט מוקלדים בכל רגע נתון מיליארדי מילים , משפטים , טקסטים ושיחות , וכך השפה ממשיכה להתעצב , ומכאן שבסדרת הספרים משולבים גם טקסטים ומבעים הנושאים אופי של לשון מדוברת ומעט סלנג , כדי שהתלמידים ייחשפו גם לשפה הרווחת במרחב הציבורי . 1 תוכנית הלימודים " טעימות בשפה העברית " , עמ ' , 4 ותוכנית הלימודים " עברית כשפה שנייה " , עמ ' . 7 2 חוזר מנכ " ל : " עברית על הרצף " , תוכנית משרד החינוך לשיפור השליטה של תלמידי החברה הערבית בשפה העברית המדוברת . 3 בלום קולקה , ש ' , " פיתוח תוכניות לימודים בשפת האם ובשפה שנייה " , בתוך נבו , נ ' ואולשטיין , ע ' ( תשס " ח ) , השפה העברית בעידן הגלובליזציה , י " ל מאגנס , ירושלים , האוניברסיטה העברית . 4 אולשטיין , ע ' ומורסיה , מ ' ( . ( 2014 " גישות מבוססות שיח : מסגרת חדשה להוראה וללמידה של שפה שנייה " , בתוך : דוניצה - שמידט , ס ' וענבר - לוריא , ע ' , עורכות ( . ( 2014 סוגיות בהוראת שפות בישראל , חלק ב , מכון מופת . 5 גונן , ע ' ( תשע " ז ) . " שינוי לשוני פעיל ומבדל בעברית הישראלית - שם המספר כמקרה מבחן " , בלשנות עברית , 71 עמ ' . 34 - 17 6 וייסמן , כ ' וגונן , חלק ( . ( 2011 עברית אינטרנטית . הוצאת כתר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר