עמוד:7

אוצר המילים בסדרה " מדברים בעברית " נבחר בשל שכיחותן של המילים בשפה ובשל היותן בסיסיות לכל שיח . רכישת מילים היא המנבא הטוב ביותר של מיומנויות השפה . לפי מחקרים , לא רוכשים אוצר מילים בשפה זרה ללא סיוע , ויש ללמד אותו באופן מודע . אוצר המילים בספר לכיתה ד מבוסס על המילים שנלמדו בכיתה ג ועל המילים שהתלמידים נחשפו אליהן במסגרת תוכנית " טעימות לעברית " בכיתות א ו - ב . במהלך הלימוד בכיתה ד מושם דגש בביסוס המילים הידועות ובהרחבה מדורגת של אוצר המילים בכל חלקי הדיבר : שמות עצם , פעלים , תארים ומילים נוספות . הניקוד בספר - " מדברים בעברית " לכיתה ד מנוקד במלואו , מלבד דגשים שאינם נשמעים בהגייה המקובלת היום ( דגשים באותיות שאינן ב , כ , פ ) . החלטה זו נשענת על המסמך " ניקוד טקסטים בספרי לימוד לבית הספר היסודי " של משרד החינוך . כדי להקל על לימוד הקריאה וכדי להניח תשתית לקריאה בהמשך בכתיב חסר ניקוד , מופיעות בו גם אימות קריאה ( למשל במילים סיפור , כיתה ) . ההחלטה להוסיף אימות קריאה נשענת על כללי הכתיב החדשים של האקדמיה ללשון , הקובעים כי אפשר להשתמש באימות קריאה גם בכתיב מנוקד לצורך לימוד ראשית הקריאה ( כללי הכתיב המלא , האקדמיה ללשון העברית , תשע " ח ) . התרגומים לערבית מופיעים בספר " מדברים בעברית " לכיתה ד בשני הקשרים : א . תרגומים של מילים לצד הטקסטים . ב . תרגומים של מילים בדפי המילון , המופיעים בסוף כל יחידה תחת הכותרת " מילים חדשות שלמדנו " . רשימות מילים אלה ממוינות לפי חלקי הדיבר : שמות עצם , פעלים וכן הלאה . מטרת התרגומים של המילים לצד הטקסט היא לסייע לתלמידים בהבנת הטקסט , ולכן כל המילים בעמודים אלה מתורגמות בהקשר של הטקסט . לדוגמה , בעמוד 138 המילה " פוגעות " מופיעה בהקשר של המכוניות שפוגעות בבעלי החיים בכביש . על פי הכלל בערבית , נטיית פעלים ושמות תואר שאינם בני אדם תהיה בצורת הנקבה , ולכן המילה " פוגעות " בהקשר של המכוניות מופיעה בתרגום שלצד הטקסט בצורת הנקבה , וזאת כדי שהתלמידים יבינו את המילה בהקשר של הטקסט . במילון שבסוף היחידה מופיעה המילה " פוגע " בהקשר של הפועל , והמורים יכולים ללמד את הנטייה כולה בזמן הווה . חשוב לציין שתרגום המילים אינו מחליף את התהליך של ההקניה והתרגול שלהן לפני קריאת הטקסט ובהמשך הלימוד . כאמור , רשימת המילים החדשות שלמדנו , המופיעות בסוף כל יחידה , מתורגמות לטובת התלמידים וההורים ומאפשרות לחזור אליהן גם בהמשך , בתהליך ההתקדמות של הלימוד בספר . לחזרה זו יש חשיבות רבה , מכיוון שמילים אינן נרכשות לאחר שימוש חד - פעמי בהן , ויש לחזור ולתרגל את משמעותן ואת השימוש בהן שוב ושוב . אוצר המילים בסדרה נבנה בהדרגה ובאמצעות חזרות בהקשרים שונים . חלק מהמילים המתורגמות לצד הטקסטים , הן מילים שהשימוש שלהן בספר הוא חד פעמי , ותרגומן מסייע לתלמידים בהבנת הטקסט בלבד . מילים אלו לא מופיעות במילון שבסוף היחידה . רוב ההוראות של הפעילויות השונות בספר כתובות בעברית ומתורגמות גם לערבית . עם ההתקדמות בפרקים הולך ופוחת התרגום בהוראות ככל האפשר , על פי התקדמות התלמידים בהבנת השפה העברית . התבניות הדקדוקיות והמבנים התחביריים בסדרה " מדברים בעברית " מצומצמים ומוגבלים ליחידות בסיסיות ושכיחות בעלות משמעות תקשורתית במצבים אמיתיים של החיים והלימודים . בספר ד , כמו גם בשאר ספרי הסדרה , המבנים הלשוניים מוקנים בהקשר , במסגרת מפגש עם טקסטים טבעיים במבחר סוגות , ולצידם תיבות המסבירות ומדגימות את התופעה הלשונית הנלמדת . כל נושא לשוני חדש כולל הסבר של התופעה הלשונית , תרגום לערבית וכמה דוגמאות להמחשה . במקרים שיש בהם דמיון מובהק לשפה הערבית או שוני מובהק ממנה , נוסף גם הסבר בערבית המשווה בין השפות . לעיתים ראינו צורך להזכיר נושאים לשוניים שטופלו בכיתה ג או מוקדם יותר בספר . במקרים כאלה מופיע מדור הנקרא אתם זוכרים ? , ובו תזכורת באמצעות דוגמאות אחדות . הנושאים הלשוניים נלמדים בסדרה במדורג , כך שמיומנויות ההבנה וההפקה של התלמידים מתרחבות ככל שהם מתקדמים בספרי הסדרה . העיקרון המנחה הוא התקדמות ספירלית , כך שמבנים לשוניים שהתלמידים נחשפו אליהם בכיתה ג יחזרו גם בכיתה ד וכן הלאה , לשם ביסוס שליטת התלמידים ויכולת ההבנה וההבעה שלהם . עוד תרגילים ... הוא החלק האחרון בספר " מדברים בעברית " לכיתה ד . חלק זה כולל דפים לעבודה עצמית המיועדים לתרגול נוסף של הנושאים הלשוניים ולחזרה על אוצר המילים שבספר . דפים אלה מיועדים לסייע למורים בהתאמת החומר הנלמד לשונות התלמידים , והמורים יכולים להפנות אליהם תלמידים שונים לפי הצורך . 9 ולדמן , ט ' ( . ( 2009 " רכישת אוצר מילים בשפה זרה : ידע קולוקציות בקרב לומדים ישראלים " . בתוך : דוניצה - שמידט , ס ' וענבר - לוריא , ע ' , עורכות ( . ( 2014 סוגיות בהוראת שפות בישראל , חלק ב , מכון מופת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר