עמוד:16

שאלות לדיון בכיתה : א . מה דעתכם – איך אייל מרגיש עכשיו ? מדוע הוא מרגיש כך ? ב . איך נוכל " לחבר " את הלב השבור של אייל ? ג . אילו דברים אפשר לומר לאייל או לעשות בשבילו כדי לגרום לו להרגיש טוב יותר ? תשובות אפשריות : להתייחס בכבוד , לחבק אותו , לשנן באוזניו את התכונות החזקות שלו , להזמין אותו למשחק . טיפ למורה : בעת הדיון בכיתה חשוב מאוד להשתמש בשיקוף כדי לחדד את דברי התלמידים , ולוודא הבנה של כל התלמידים . לדוגמה " אז אתה אומר בעצם שאתה חושב ששי מרגיש עצוב בעיקר כי אחותו הגדולה צחקה עליו כשנשפכו עליו מים ? " . בנוסף , השתמשו בתגובות התלמידים על מנת לעודד אחרים להביע את דעתם : " עוד מישהו חושב כמו רוני ? " או " מישהו חושב אחרת ? " . למורה , אפשרות להרחבה : סט מעניין של שאלות לכיתה " מתקדמת " הוא להתעניין ברגשות של האחרים בסיטואציה – האח , החברים , המורה . הסיפור מניח שהם " הרעים " והוא הקורבן . בדרך כלל ילדים בגיל הזה באמת לא מסוגלים להכיל מורכבות ולראות שגם ' האחר ' מורכב ושגם לו יש רגשות שונים , חלקם טובים . אם אנחנו רוצים ללמד אותם לזהות רגשות אצל אחרים , ננסה לאתגר אותם לראות את הרגשות גם אצל " הרעים " בסיפור . למשל , לגבי האחות , יעל : • מה הרגישה יעל כשהיא התרגזה על שי ? ( זיהוי רגשות אמור להיות לא שיפוטי , וחשוב שהילדים יזהו שיעל כעסה , לעג וכו ' ... ) • למה לדעתכם היא התנהגה ככה ? • האם יכולה להיות עוד סיבה ? כדאי לעזור לתלמידים ולתת את הסיבות הנוספות : אולי שי ויעל תמיד מציקים אחד לשני , אולי שי מתעכב ויעל לחוצה כי היא לא רוצה לאחר . אפשר לתת עוד פרשנות למצב ולומר שזה חלק מיחסי אחים . שגם הם מכירים מצבים כאלו , וזה לא מצב של תוקף וקורבן . לגבי המורה : מה הרגישה המורה ? ( כעסה , התעצבנה , התאכזבה ) למה היא התנהגה ככה ? ( לא אכפתית , לא נחמדה או אולי חשבה שצריך לעזור לו ולדבר עם ההורים ) לגבי החברים : מה החברים הרגישו ? ( שרוצים לנצח בכדורסל ) למה הם התנהגו ככה ? ( ילדים מדברים בשפה מחוספסת כזו והם לאו דווקא התכוונו להעליב את שי ) . המסר הוא שברור ששי נפגע , זה לגיטימי , וצריך לתת לרגשותיו לגיטימציה מלאה . עם זאת , ההבנה של רגשותיו וסיבותיהם לא צריכה להיות המוקד היחיד . אחרת יש בזה עידוד של אגוצנטריות וקורבנות מול ' הרעים ' שבחוץ . אפשר וצריך לעודד את הילדים לראות בהדרגה גם את עולמם הפנימי של האחרים בסיטואציה , אולי ניווכח שהמצב הוא לא ' שחור - לבן ' אלא מורכב יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר