עמוד:29

פעילות הרחבה : הכינו לכל תלמיד ותלמידה ארגז כלים אישי . הכוונה היא לכרטיסיות מנוילנות שעליהן ייכתב מה אסור לעשות ומה אפשר לעשות במקום זה . למשל , ביטויים שאפשר לומר במקום ביטויים פוגעים , אל מי פונים במקרה של אלימות ( למחנכת , ליועצת , לחבר / ה ) , לאן אפשר ללכת כדי להירגע . התלמידים ישמרו את הכרטיסים בתיק . כאשר הם יפרו חוקים , זמנו אותם לשיחה כשבידיהם " ארגז הכלים" שלהם . בשיחה בדקו איתם מה היו יכולים לבחור לעשות במקום להפר את הכללים , והסיקו יחד איתם מסקנות לעתיד . סיכום : שבו עם התלמידים במעגל והציגו בפניהם את חוקת ההתחשבות עם הכללים שנבחרו . קראו אותם בקול רם , ושאלו את התלמידים : איך אפשר לעזור לכולם לזכור לעמוד בכללים ? מה יעזור לכם באופן אישי ? מה נעשה כאשר מישהו לא עומד בכללים ? ( כמובן שייתכן שיעלו הצעות שאינן תואמות את רוח בית הספר או דרככם , אך המטרה היא לתת לתלמידים תחושה של מעורבות ושליטה . בסופו של דבר ההחלטה על דרך הפעולה במקרה של הפרת הכללים תהיה שלכם . חשוב שהתגובות שלכם ייקבעו מראש ושהתלמידים ידעו מהן ) . אמרו לתלמידים שמרגע זה החוקה שקבעתם תיתלה בכיתה וכולם יעמדו בחוקים . בהתחלה נעזור זה לזה לזכור את החוקים . שאלו את התלמידים : איך אפשר להזכיר את החוקים זה לזה ? בקשו דוגמאות למצבים שונים . רעיון להרחבה נוספת : הכינו תיבת מחמאות ותלונות . בתיבה ישימו התלמידים מחמאות על מעשים של התחשבות ותלונות על מעשים של אי - התחשבות המתרחשים בחיי היום - יום בכיתה . דוגמאות למחמאות : " אמרו לי מילות עידוד " , " קיבלתי עזרה בשיעורי הבית " , " הזמינו אותי לשחק יחד . " דוגמאות לתלונות : " פגעו בי מילולית " , " כינו אותי בכינויי גנאי " , " סירבו לשתף אותי במשחק . " חשוב להדגיש : התיבה אינה במה להשמצות ולפגיעות ! חשוב שהתלמידים יכתבו " תצפית נקייה " ככל האפשר , כמו תיעוד במצלמת וידיאו . טיפים למורה : . 1 בשבועות הראשונים מומלץ לחזור על החוקה עם התלמידים בכל בוקר ובכל פעם שמרגישים שיש צורך בכך . . 2 כדאי לנסח את הכללים בצורה חיובית : מה כן עושים , ולא מה לא עושים . למשל : " מבקשים רשות לפני שנוגעים בדברים של אחרים " ( במקום : " לא נוגעים בדברים של אחרים בלי רשות " ) . עם זאת , חשוב לנסח כללים ברורים ומדויקים ככל האפשר כדי למנוע פרשנות מוטעית מצד התלמידים . כדי לדייק אפשר לפרט מתחת לכל ניסוח חיובי מהן ההתנהגויות שיש להימנע מהן ( למשל , בניסוח חיובי : " שומרים על הגוף של האחרים " , ובפירוט : " לא מרביצים " , " לא בועטים " ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר