עמוד:50

א . מספר ראשוני ומספר פריק ) עמודים 114 - 107 ( ביחידה הזאת התלמידים חוזרים על הנושאים סימני התחלקות וגורמים ומכפלה , לומדים את ההגדרה של מספר פריק ומספר ראשוני וממיינים מספרים לראשוניים ופריקים ( המספר 1 אינו ראשוני ואינו פריק . שאר המספרים הטבעיים הם או ראשוניים או פריקים ) . כמו כן הם לומדים שיטות לבדוק אם מספר הוא ראשוני או פריק ושיטה למצוא את כל המספרים הראשוניים עד למספר מסוים – " הנפה של ארטוסתנס " . עמודים 109 – 107 הפעילויות שבעמודים האלה קשורות בסיפור מסגרת על בונה הבונה חלקי קיר מלבניים . המכפלה היא מספר הלבנים שבחלק הקיר , וכל גורם הוא מספר הלבנים שלאורך אחת הצלעות . בפעילות 1 נתונות הזמנות לבניית קירות , ועל התלמידים להשלים את הנתונים החסרים בכל הזמנה – אחד הגורמים או המכפלה . בפעילות 2 התלמידים אינם צריכים למצוא את הגורם החסר ( תוצאת תרגיל החילוק ) אלא רק לקבוע אם המספרים מתחלקים ב - . 3 בפעילויות 3 ו - 4 מוצגים לתלמידים מספרים ראשוניים ( בשלב זה אין משתמשים במושג ) , כלומר מספרים שמתאים להם תרגיל כפל אחד בלבד . הדיון של פעילות 3 עוסק בנושא באופן חידתי בעזרת סיפור המסגרת : אמנם לא אמרת איזה מלבן אתה רוצה ‚ אבל אני יודע ! דיון איך בוני יודע איזה מלבן עליו לספק ? הבונה מתבקש לספק חלק קיר שיש בו 29 לבנים . המידות של המלבן אינן נתונות , אך למרות זאת הבונה יודע מה לספק . כדאי לבקש מהתלמידים להציע הזמנות נוספות של חלקי קיר שמתאים להם תרגיל כפל אחד בלבד . בשלב הזה אין משתמשים עדיין במושגים מספר ראשוני ומספר פריק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר