עמוד:113

הבעיה החד - שלבית השנייה : למסיבה קנו 5 ארגזים של פחיות משקה ( זהו פתרון הבעיה החד - שלבית הראשונה ) . בכל ארגז היו 24 פחיות משקה . כמה פחיות משקה קנו למסיבה ? זוהי בעיית כפל , שאחד הגורמים בה הוא השלם שנמצא בפתרון הבעיה הראשונה . דוגמה 2 באולם תאטרון יש 20 שורות , ובכל שורה יש 30 מקומות ישיבה . במקרים מיוחדים אפשר להוסיף בסוף האולם עוד 50 כיסאות . כמה מקומות ישיבה יכולים להיות באולם לכל היותר ? מניתוח הבעיה אפשר ללמוד שהמכפלה בבעיה החד - שלבית הראשונה היא אחד החלקים בבעיה החד - שלבית השנייה . ואולם , לא בכל הבעיות ההיררכיות יש תרגיל כפל ותרגיל חיבור אחד . הנה דוגמה למקרה אחר : דוגמה 3 למסיבה הביאו 50 בקבוקי משקה ארוזים בארגזים , 10 בקבוקים בכל ארגז . ב - 2 ארגזים היו בקבוקי קולה , ובשאר הארגזים היו בקבוקי מיץ . בכמה ארגזים היו בקבוקי מיץ ? מניתוח הבעיה אפשר ללמוד שהבעיה החד - שלבית הראשונה היא בעיית חילוק , והגורם שנמצא בבעיה החד - שלבית הראשונה הפך להיות השלם בבעיה החד - שלבית השנייה : למסיבה הביאו 5 ארגזים של בקבוקי משקה ( זהו פתרון הבעיה החד - שלבית הראשונה ) . ב - 2 ארגזים היו בקבוקי קולה , ובשאר הארגזים היו בקבוקי מיץ . בכמה ארגזים היו בקבוקי מיץ ? הבעיה הזאת מוגדרת בעיה היררכית משום שבניתוח מעמיק שלה אפשר לראות התלכדות של גורם ( מבעיית החילוק ) עם השלם ( בבעיית החיסור ) . יש עוד מגוון בעיות כאלה , שיש בהן שילוב של פעולות שונות . מניתוח שיטתי של כל סוגי הבעיות ההיררכיות אפשר לאפיין עשרה סוגים שונים של בעיות כאלה , הנחלקים לשלוש קבוצות : שלושה סוגים שהמרכיב המשותף בהם הוא קבוצת הסכום ( במבנה החיבורי ) והגורם המתאר את כלל ההתאמה ( במבנה הכפלי ) , ושואלים על אחת מקבוצות החלק , על המכפלה או על הגורם שאינו מתאר את כלל ההתאמה . שלושה סוגים שהמרכיב המשותף בהם הוא קבוצת הסכום ( במבנה החיבורי ) והגורם שאינו מתאר את כלל ההתאמה ( במבנה הכפלי ) , ושואלים על אחת מקבוצות החלק , על המכפלה או על הגורם המתאר את כלל ההתאמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר